Článek
Při stavbě mrakodrapu bylo použito celkem dva tisíce tun železa a 20 tisíc metrů krychlových betonu, bílooranžová stavba je zapuštěna dvě patra pod zem a ční 30 pater vysoko. Nabízí přes 17 tisíc metrů obchodních, kancelářských a rezidenčních ploch a v garážích zaparkuje 272 aut.
Statika budovy je navržena tak, aby vydržela zemětřesení o síle šesti stupňů, po celém obvodovém plášti je věž zabezpečena proti úderu blesku. Náklady na stavbu se vyšplhaly na 800 miliónů korun bez DPH.
„Do objektu jsme museli transportovat tisíce tun materiálu, a to pouze jedním stavebním výtahem. I proto jsme na přesunu cihel a dalších stavebnin začali pracovat už v průběhu realizace nosné monolitické konstrukce. Složité bylo i spojení finišující betonáže monolitu a souběžně realizovaných vyzdívek, omítek, lešení a fasády ve spodních patrech budovy,“ prohlásil projektový manažer PSJ Pavel Tureček.
„Díky architektonickému ateliéru Burian a Křivinka vznikl unikátní projekt AZ Tower. Svojí kombinací použitých materiálů na venkovní fasádě, kde jsou navrženy kombinace skla, pohledového betonu a tahokovu a svými technologiemi, které jsou díky kvalitní projekční přípravě fungující, je celý projekt pro Brno velmi zajímavý. Dále díky kvalitním dodavatelům je budova na vysoké úrovni a to vzhledem kvalitně provedené práci a použitých materiálů. AZ Tower má díky svému architektonickému pojetí a použití unikátních nových technologií přínos nejen pro město Brno, ale i pro celou Českou republiku,“ pochvaloval si Jiří Maršálek, jednatel a majitel společnosti Properity, která stojí za celým projektem.
První tři podlaží budovy tvoří obchodní galerie s kavárnami, restaurací nebo fitness centrem. Následující páté až dvaadvacáté podloží zabírají kanceláře. V posledních podlažích se nachází 17 apartmánů.
Celá budova je řešena jako nízkonákladová, třiceticentimetrové hloubkové energetické piloty díky tepelným čerpadlům v zimě jímají teplo a v létě naopak budovu ochlazují. Unikátní je i systém přirozeného a nuceného větrání, celou jižní fasádu výtahové šachty o ploše 700 metrů pokryly fotovoltaické panely s výkonem 250 kWh, které slouží jako zdroj elektrické energie. Instalovaných pět rychlovýtahů umí přeměnit kinetickou energii kabiny při jízdě směrem dolů na elektřinu.