Článek
U posledních ročníků středních škol vyhláška „nedostatečnou“ přímo zakazuje, takže k maturitě či učňovské zkoušce se dostane každý. „Ročník formálně ukončí všichni,“ stojí v dokumentu ministerstva školství.
Vyhláška ovšem také zapovídá běžné postupy hodnocení žáků dané školním řádem a nařizuje zohlednit sice první čtvrtletí do uzavření škol, ale i zbylou část. A právě vzdělávání na dálku nesmí být podle dodané metodiky „důvodem pro hodnocení žáka na vysvědčení za druhé pololetí stupněm nedostatečný nebo odpovídajícím slovním hodnocením“.
Raději neotvírat, radí ředitelé škol
A to ani v případech, že by učitel neměl pro hodnocení z období po 11. březnu dostatek podkladů pro hodnocení. Klasifikace by pak neměla být horší než v předchozím pololetí.
Dokument také nabádá, aby se hodnocení vždy spíše přiklánělo ve prospěch žáka. Zejména na základních školách by podle ministerstvo mělo k hodnocení pětkou a celkovým „neprospěl“ docházet jen „ve zcela výjimečných, nezpochybnitelných případech“.
„Závažné důsledky by celkové hodnocení ‚neprospěl‘ mělo především pro žáky 9. ročníků, kteří by nezískali stupeň základní vzdělání,“ zdůraznilo ministerstvo.
I u studentů středních škol mimo závěrečné ročníky zůstává v případě hrozby propadnutí možnost přezkumu a komisionálních zkoušek. U všech ročníků platí, že letošní závěrečné vysvědčení se nesmí nikde použít jako relevantní výstup, takže na něj nesmějí brát ohled třeba školy u přijímaček.
K samostatnosti
Ministerstvo připomíná, že vzdělávací formy se mezi školami výrazně liší, ale i podmínky v rodinách jsou značně rozdílné.
„V této situaci je obtížnější zajistit spravedlivé hodnocení všech žáků. Zcela nová situace a složitost vzdělávání na dálku vyžaduje ještě více než obvykle soustředit pozornost na hlavní cíl hodnocení, kterým je podpora učení žáků,“ stojí v dokumentu.
Konec školního roku může středním školám způsobit problémy
Při běžném hodnocení práce žáků by se školy měly zaměřit na slovní formativní hodnocení, aby žáky vedly k samostatné organizaci práce a průběžnému zlepšování výsledků ve vzdělávání. Soustředit by se měly i na zpětnou vazbu od žáků a jejich sebehodnocení.
Školy by se také neměly snažit dosáhnout splnění kompletního plánu výuky, ale zaměřit se na profilové předměty a zejména procvičovat.
Formu předání vysvědčení si zvolí každá škola sama podle epidemiologického vývoje. Předávat se může od 30. června.