Článek
Na sociálních sítích koluje výzva záchranáře, který apeluje na pozitivně testované, aby zvážili nutnost výjezdů záchranných složek k jejich případům. Podle něj hrozí přetížení zdravotnického systému z důvodu, že sanitky volají i ti lidé, kteří jsou sice pozitivní, ale nevykazují žádné nebo jen lehké příznaky.
„Kdo jsou naši pacienti? 1. Pacient covid +, který naši pomoc opravdu potřebuje. Naštěstí jsou to výjimky. 2. Pacient covid +, minimální příznaky. 3. Pacient covid +, žádné nebo minimální příznaky, dožaduje se hospitalizace, protože v televizi neustále slyší, že na něj nezbude lůžko. 4. Pacient, který má mírně zvýšenou teplotu či lehký kašel, ale i v tomto případě k němu musíme přistupovat, jako potencionální covid +,“ píše záchranář, který na Facebooku vystupuje pod jménem Bořejk da Bubeník.
Pohled z praxe na to, proč hrozí přetížení zdravotnického systému. Takhle teď vypadá běžný výjezd záchranné služby...
Zveřejnil(a) Bořejk da Bubeník dne Úterý 20. října 2020
Stejnou skutečnost potvrzují i další záchranné zdravotnické služby.
„Oproti září se počet ošetřovaných zvedl o 10 procent. Zatímco na jaře se lidé báli zdravotnických institucí kvůli nákaze, v současné době je tomu právě naopak a záchranky často vyjíždějí i k případům, u kterých hospitalizace není nutná. Tím samozřejmě oslabují volnou kapacitu výjezdních vozů,“ řekla Novinkám Petra Effenbergerová, mluvčí Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje.
Záběry z covidového oddělení karlovarské nemocnice. Lůžek už moc nezbývá
Výjezdy se snaží centra záchranných zdravotnických služeb regulovat podle závažnosti stavu pacienta i přidružených nemocí. „Při výjezdech ke covid pozitivním pacientům přistupujeme obezřetně. První filtr probíhá již na dispečinku, kde se kvalifikovaný a speciálně zaškolený operátor ujistí na základě speciální metodiky, jestli je výjezd opravdu nutný. V úvahu je brán věk, přidružené nemoci či závažnost symptomů. Druhý filtr pak přichází přímo na místě, kde záchranáři sami zvažují stav covid pozitivního pacienta a jeho nutnost hospitalizace,” řekla Novinkám Jana Poštová, mluvčí Zdravotnické záchranné služby hl. m. Prahy.
Pomáhat mají i informační linky, které jsou určeny pro pacienty, kteří si nejsou jistí závažností svého stavu. „Situaci ohledně výjezdů vyhodnocujeme na základě symptomů, které prověřuje školený dispečer. Z důvodů odlehčení linky 155 máme navíc nezpoplatněnou informační linku, na kterou odkazujeme pacienty, kteří vyžadují informace nebo se potřebují ujistit o svém zdravotním stavu,“ upřesnila Effenbergerová.
O pomoc volají, roušku nemají
Situaci výjezdů komplikuje i bezohlednost pacientů. Ti často nerespektují odmítnutí příjezdu sanitky a nechávají linku obsazenou.
Samotný výjezd navíc doprovází důkladná a časově náročná hygienická opatření. Sanitáři musí nosit speciální ochranné obleky, respirátory i brýle a samotný vůz je po každém výjezdu důkladně dezinfikovaný a zbaven potenciálně kontaminovaného materiálu.
„Pacienti navíc často při příjezdu záchranných složek nedodržují základní principy ochrany před nákazou a nenosí roušky, stejně tak ani jejich rodinní příslušníci,“ upozornila Effenbergerová.
Sanitka je proto schopná vyjet k novému případu až po celém procesu sterilizace, který zabere třicet minut až hodinu.