Článek
Nápad vznikl na vysoké škole, když si dvaadvacetiletí studenti Newton College Zuzana Zvěřová a Miroslav Myrončuk začali všímat, kolik jednorázových plastových či papírových kelímků denně spotřebují. Začali proto vymýšlet alternativu, kterou by mohl využívat každý.
„Přemýšleli jsme, co je největší motivací, aby lidé nějak zachraňovali planetu. Pak jsme si řekli, že ke kávě si lidé dost často dávají nějakou sušenku. A co je lepší motivace než právě jídlo,“ vysvětluje inspiraci spoluautorka projektu Jedlý kelímek Zuzana Zvěřová.
Se svým spolužákem Miroslavem Myrončukem tak přišla s konceptem Vypij a sněz. Po více než roce hledání a testování správných surovin nakonec vytvořili ideální recept na výrobu kelímků z těsta, které je možné po použití jíst.
FOTO: Novinky
„Měli jsme hodně pokusů a omylů, doma jsme vytvářeli všechny možné kombinace těst. Zkoušeli jsme těsto na cukroví, bábovkové těsto, palačinkové těsto, všechno možné. Pak jsme se museli spojit i s VÚPP (Výzkumný ústav potravinářský Praha) a ČVUT v Praze, kde nám pomohli jak s vývojem receptury, tak i stroje,“ vzpomíná Zvěřová.
Unikátnost kelímků spočívá především v tom, že udrží i horké nápoje. „Kelímek zvládne studené i horké, takže do něj můžete nalít i kávu nebo čaj. Ideální je ho sníst do 45 minut, kdy je čerstvě křupavý. Horký nápoj v něm ale můžete nechat stát i 12 hodin a kelímku se nic nestane,“ vysvětluje spoluautor Myrončuk.
FOTO: Novinky
Sladké na kávu, slané na pivo
„Naším cílem je, aby každý člověk měl alternativu, jestli si chce dát v kavárně jedlý kelímek, nebo chce kávu z plastového kelímku. Aby každý měl možnost, znamená, aby tam bylo co nejméně alergenů, aby byla co nejnižší cena a aby naše kelímky byly po celém světě,“ vysvětluje Zvěřová.
Jedlé kelímky jsou vyrobeny ze stoprocentně přírodních složek, které jsou čistě veganské. Ve výrobě jsou kelímky ve velikosti 110 ml, do budoucna ale studenti chystají i větší. V plánu je také vytvořit různé příchuti – sladké jako zákusek ke kávě, slané například k pivu. Prodejní cena jednoho kelímku se pohybuje kolem 7 korun.
„Nejvíce se náš kelímek využívá v kavárenském průmyslu, taktéž nabízíme do cateringových společností, kde je velký odbyt jednorázových spotřebních věcí,“ zmiňuje Miroslav Myrončuk.
Původní plán autorů prorazit s kelímky na festivalech překazila koronavirová krize, využití však mají už v několika kavárnách po Česku. Kávu s sebou v nich lidé dostanou například v Hradci Králové.