Článek
Areál muzea je umístěn u železniční stanice Lužná u Rakovníka, v nádherné přírodě na okraji křivoklátských lesů. Ve zdejších sbírkách jsou k vidění jak parní lokomotivy různých kategorií a z různých období, tak i historické motorové lokomotivy, motorové vozy či ukázky technických zařízení na železnici.
Většině zájemců se patrně v souvislosti s historickou železnicí vybaví parní lokomotivy. Právě ty jsou hlavním lákadlem muzea, neboť jich tam je více než třicet.
Přežila konec parní éry. Nyní ušatou lokomotivu čeká rekonstrukce za 10 milionů

Jedná se o exponáty z různých období železničního provozu, od malých lokálkových lokomotiv z přelomu devatenáctého a dvacátého století až po nejvýkonnější stroje, které zažily vrchol a postupný útlum parní trakce v druhé polovině století dvacátého. Větší část z těchto exponátů je neprovozní, ale přesto jejich elegantní konstrukce i mohutnost stále vzbuzují údiv.
Novinky pro vás chystají i další prohlídky zajímavých míst, kam se v současnosti nelze dostat. Připravujeme například návštěvu hradu Karlštejn a Národního technického muzea. Ve středu, tedy 22. dubna, navštívíme zoo v Jihlavě. Své tipy, kam bychom se mohli s kamerou podívat, můžete posílat na e-mailovou adresu vysilani@novinky.cz. |
Nejstarší lokomotiva
Mezi nejstarší představitele parních lokomotiv patří lokomotiva 310.076. Byla vyrobena v roce 1899 v rakouské lokomotivce ve Floridsdorfu a na lokálních tratích v českých zemích a později v Československu sloužila až do padesátých let dvacátého století.
Od sedmdesátých let stála jako pomník v blízkosti nádraží v Českých Budějovicích. Do muzea v Lužné byla převezena až v roce 2009.
K dalším zajímavým představitelům parní éry se řadí například provozní lokomotiva 434.1100 „čtyřkolák“ ze sbírek Národního technického muzea, která je první lokomotivou vyrobenou v roce 1920 podnikem Škoda Plzeň. Stroje této řady sloužily především na vedlejších tratích, kromě Škodových závodů byly vyráběny i několika dalšími českými podniky. O kvalitě jejich konstrukce svědčí skutečnost, že poslední kusy byly vyřazeny z provozu až v sedmdesátých letech dvacátého století.
Legendy
Z parních exponátů nelze ještě opomenout další z novějších přírůstků, a to motorový vůz s parním pohonem M 124.001 „Komarek“ z roku 1903, jenž je zapůjčen ze sbírek Národního technického muzea.
Ten byl po téměř šedesáti letech pobytu v Praze na Letné opět uveden do provozu, čímž se stal nejstarším provozuschopným vozidlem s parním pohonem ve sbírce muzea v Lužné.
Unikátní vlak představí vozy TGM či Ferdinanda d’Este, nikoho však nesveze

Kromě parních lokomotiv se ve sbírkách muzea nacházejí i zástupci trakce motorové, neboť mnoho jejích řad již také patří z hlediska běžného provozu do minulosti.
V expozici lze tak například najít „brejlovce“ T 478.3101, „čmeláka“ T 669.0001 nebo zástupce legendárních ruských „sergejů“ T 679.1600. Kromě nich se zde vyskytují též motorové vozy, například M 240.0100 či M 262.090.
Muzeum by se pro veřejnost mělo opět otevřít 25. května.