Hlavní obsah

V Jesenici u Prahy vznikne nejširší dálnice v Česku

Novinky, khl

U středočeské Jesenice má vzniknout dálniční úsek s celkem osmi proudy, čtyřmi v každém směru. Bude to tak nejširší silnice v České republice. Dálniční úsek má napojit stávající části Pražského okruhu na plánovanou dálnici D3. S výstavbou nesouhlasí vedení Jesenice. Podle něj obyvatelé už takhle trpí vekou hlukovou zátěží. Stavět by se mělo začít za čtyři roky.

Foto: Mapy.cz

Připravovaný úsek D3 u Jesenic a Jílového u Prahy

Článek

Plánovaná dálnice by měla mít na šířků více než 50 metrů. „Technicky se přesně jedná o kolektorové pásy, které  jsou směrově a výškově navrženy v souběhu po obou stranách,“ vysvětluje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký. Nejedná se tak fakticky o jednu osmiproudovou dálnici, ale souběh dvou komunikací. Obě dálnice povedou souběžně v délce asi dva kilometry.

Dálniční úsek má zajistit bezpečné napojení Pražského okruhu na dálnici D3. „Nutnost zahájení přípravy připojení plánované dálnice D3 mimoúrovňovou křižovatkou prostřednictvím kolektorových pásů vznikla z požadavku ministerstva vnitra, aby bylo zajištěna maximální bezpečnost silničního provozu v místě napojení D3 na Pražský okruh,“ dodavá Studencký. Klasická nájezdová rampa by byla totiž podle ŘSD nebezpečná.

ŘSD v úseku plánuje vystavět protihlukové valy. „Aktuálně probíhá zjišťovací řízení pro stanovení vlivu na životní prostředí, ze kterého vzejdou podmínky na přípravu a realizaci této související stavby z pohledu životního prostředí a ochrany obyvatel“ sdělil Novinkám mluvčí ŘSD.

Vedení Jesenice s výstavbou nesouhlasí 

Jesenice dlouhodobě kritizuje plány na výstavbu dálnice D3 v současné podobě. Město podle vedení už takhle trpí nadměrnou dopravou z Pražského okruhu a napojení na dálnici D3 by znamenalo další příliv aut.

„Jesenice je již nyní velmi zatížená tranzitní dopravou a rozšíření dálničního okruhu u Jesenice na osm jízdních pruhů souvisí s plánovaným napojením dálnice D3, které bude přivádět další dopravu z jihu Čech do katastru našeho města,“ řekl Novinkám starosta Jesenice Pavel Smutný. Již nyní na zmíněném úseku projede až 55 tisíc aut denně.

„Obyvatelé našeho města trpí velkou hlukovou zátěží. Z měření hlukové zátěže v roce 2019 vyplývá, že již nyní jsou dosahovány hraniční hodnoty, které vyhoví hlukovým limitům jenom uplatněním takzvané korekce měření,“ doplnil Smutný.

Podle něj doprava v oblasti často kolabuje kvůli Komořanskému a Lochkovskému tunelu, které jsou často uzavřené. „Přivést tedy další dopravu do takto již dopravně zatíženého území, a navíc hustě obydleného, není možné,“ vysvětluje starosta.

Dálnice D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a vést až do Rakouska, klíčový úsek před Prahou však stále není hotov. Dálnice směrem na Rakousko nyní začíná fakticky až před Táborem a směrem na Prahu vede přes několik obcí, které jsou silně zatíženy dopravou. Kvůli silnému provozu je silnice často ucpaná.

Dálniční úsek u Jesenice se má začít stavět v roce 2024, dokončen by měl pak být za čtyři roky.

Výběr článků

Načítám