Článek
„Zjištění, zda a kdy začal šofér brzdit, může rozhodnout o viníkovi nehody,“ řekl Právu Albert Bradáč z Ústavu soudního inženýrství brněnského Vysokého učení technického (VUT), který se na vývoji zařízení nazvaného Road-Trace podílel.
Stroj se podobá poněkud zvláštnímu autíčku na dálkové ovládání. Jeho výrobce, brněnská firma AtomTrace, jej chce uvést na trh v červnu. Mělo se tak stát již loni, ale vývoj zpomalila pandemie koronaviru.
Celý nápad je postavený na tom, že laserový spektrometr ve vozítku najde na silnici stopy zinku z pneumatik, což ukáže, kdy vlastně řidič dupl na brzdu. Stroj je vypátrá, načte, vytvoří z nich grafickou simulaci, kterou ihned pošle dopravnímu policistovi do jeho počítače či tabletu.
Už bez výmluv
Na jedné straně se již řidiči nebudou moci vymlouvat na to, že začali brzdit včas, jen to na silnici není vidět. Na straně druhé motoristé, kteří nelžou, získají díky stroji jasný důkaz.
Unikátní česká technologie přemění odpad na suroviny. Nahradit tím může ropu
Nyní používají policisté na místě nehody měrné kolečko připevněné na tyči. Projedou s ním viditelnou brzdnou dráhu, kterou změří. Jiná metoda neexistuje.
Navíc vytvoření brzdné dráhy, tedy černým čarám od pneumatik, brání zařízení ABS ve vozidlech, které omezuje prokluz kol. Dráha naměřená s využitím Road-Trace je podstatně delší než viditelná dráha.
Pátrání po zinku
„Policistům stačí jednoduše nastavit velikost prostoru, který potřebují prozkoumat. RoadTrace se pak sám pohybuje a hledá neviditelné zinkové stopy. Přístroj má na podvozku umístěný laser, který pomocí impulzů analyzuje povrch vozovky a hledá daný chemický prvek,“ vysvětlil fungování přístroje technický ředitel společnosti AtomTrace Tomáš Janeček. Firma vznikla před šesti lety jako start-up brněnského výzkumného centra CEITEC Vysokého učení technického.
Její zařízení zatím měří na délku přes metr a vývojáři se jej do budoucna pokusí zmenšit, a to zhruba na velikost zahradní sekačky, aby se s ním lépe pracovalo.
„Vývoj takového světově unikátního zařízení není nikdy u konce, i v budoucnu jej chceme vylepšovat na základě reakcí od zákazníků,“ uvedl spolutvůrce unikátního zařízení Jiří Kouřil z Fakulty elektrotechniky VUT. Cena tohoto zařízení by se mohla pohybovat okolo 2,5 milionu korun.