Článek
„Řidičský průkaz by bylo třeba měnit až v případě pobytu v ČR po dobu jednoho roku a déle. Tuto informaci mají k dispozici i jednotlivé úřady, které s lidmi komunikují,“ sdělil mluvčí resortu Martin Brychta.
Dočasně mohou Ukrajinci v Česku jezdit i vlastními vozy bez registrace. Ta je podle ministerstva nutná až po šesti měsících pobytu. „Vozidlo ovšem musí mít pojištění z odpovědnosti za škodu a musí být v dobrém stavu. Úřady však nebudou v prvním půlroce zkoumat platnost STK,“ dodal Brychta. Po případné registraci auta už je technická prohlídka povinná.
Ukrajinci začali bojovat s češtinou, zaplnili kurzy
Pokud si ukrajinský občan v tuzemsku bude chtít koupit nový nebo ojetý vůz, pak ti, kteří nebudou moci doložit adresu pobytu a dostali azyl či povolení k pobytu, dostanou při zakoupení auta registrační značku pro vývoz platnou tři měsíce. Jakmile bude mít žadatel adresu pobytu, pak bude možná registrace vozidla.
Problém s pojištěním
Tuzemské pojišťovny podle současných pravidel nemohou prodat povinné ručení autům s ukrajinskou značkou.
„Je to složité, probíhá komunikace s ministerstvem dopravy, ministerstvem financí i na úrovni EU,“ řekla včera Právu mluvčí České kanceláře pojistitelů (ČKP) Veronika Pavlisová.
I proto ČKP již začátkem března oznámila, že škody způsobené ukrajinskými vozidly se budou dva měsíce od opuštění Ukrajiny hradit z garančního fondu, stejně tak odtahy.
Školy budou moci navýšit kapacity kvůli ukrajinským dětem, potvrdili senátoři
Při nehodě českého řidiče s ukrajinským pojišťovny radí přivolat policii, aby se předešlo případným problémům.
„Jsme nakloněni i tomu tuto lhůtu u úhrad prodloužit,“ dodala pro Právo Pavlisová s tím, že termín dořešení pravidel je do 30. dubna.
Resort dopravy si i tak stojí za tím, že auta v provozu pojištění odpovědnosti potřebují. Připomněl, že některé vozy jsou pojištěné již z Ukrajiny. Podle kanceláře pojistitelů je ale ukrajinských aut, která mají vyřízenou zelenou kartu pro provoz v zahraničí, minimum.
Za normálních okolností hrozí za jízdu autem bez povinného ručení pokuta 5 až 40 tisíc korun. Pokud ovšem nedojde k nehodě, policisté pojištění preventivně tak často nekontrolují a v současné situaci by vůči ukrajinským autům zřejmě postupovali shovívavě. Zvlášť když tyto záležitosti úřady teprve upravují.
Auta s ukrajinskou poznávací značkou také na cestě do bezpečí nepotřebují českou dálniční známku. Tu po dobu nouzového stavu nemusí díky rozhodnutí ministerstva dopravy mít ani vozidla, která převážejí humanitární pomoc.