Článek
Stavaři definitivně demontovali 115 let starý železniční most a obrovským jeřábem jej přesunuli na břeh Hořínského kanálu mezi Mělníkem a Prahou.
V následujících měsících vznikne nová, téměř třicet metrů dlouhá konstrukce, tentokrát zdvihací. Podle stavařů takový most nikde jinde v republice nefunguje.
„Jedná se o raritu, vznikne první zdvižný železniční most v republice,“ potvrdil v Lužci ředitel Ředitelství vodních cest (ŘVC) Lubomír Fojtů.
Podle něj sice v Kolíně existuje obdobný most, ale je dost vysoký na to, aby se pod něj vešly lodě běžně plavící se po řece. Prozatím v něm tak není funkční hydraulický mechanismus, který by jej dokázal zvednout. Na tuto úpravu je ale kolínský most připravený.
Čína ve velkém zavírá prosklené mosty
Naopak v Lužci se počítá rovnou i se zprovozněním hydrauliky. Ta vyzvedne 136 tun těžkou konstrukci nového mostu z běžné výšky kolem 4 metrů až do výše 7 metrů, pokud právě po kanále popluje tak vysoká loď.
„Proti starému mostu, který vážil 83 tun, bude nový těžší, protože musí být kvůli zvedání pevnější, stabilnější,“ vysvětlil Petr Sodomka z dodavatelské firmy Strabag Rail, podle něhož však nový most bude vypadat podobně jako ten starý, který teď dělníci rozřežou a skončí ve šrotu.
Kvůli demolici byla přerušena vlaková doprava na místní trati Lužec–Vraňany a místo vlaků tady dočasně jezdí autobusy. Výluka má trvat do 30. června příštího roku, takže tou dobou už bude muset být na místě nový zdvihací most. ŘVC se snaží vybudovat mezi Prahou a Mělníkem lépe využitelnou vodní cestu. Součástí tohoto záměru je úprava 11 mostů včetně toho v Lužci.
Nový česko-slovenský most zahajuje provoz. Propojuje dvě památky velkomoravské říše
Stavaři také upravují zdymadla v Hoříně u Mělníka, aby mohly do tamní komory vplout větší lodě, stejná rekonstrukce se provádí také na plavební komoře Štvanice v Praze. Dělníci také prohlubují dno kanálu o 40 centimetrů. „To umožní nakládat lodě až o 30 procent více,“ doplnil Fojtů.
Řeka by se tak mohla více využívat jak k turistice a plutí velkých hotelový lodí z Německa do Prahy, tak k přepravě nákladů. Všechny zmíněné úpravy mostů a kanálu vyjdou zhruba na dvě miliardy korun.