Článek
Podle zjištění Práva má jít o vozy pro ministra obrany Martina Stropnického (ANO), který patří mezi tzv. chráněné osoby. Z nich právě jen Stropnický má mít trvale k dispozici pancéřovaný vůz, který odolá spršce střel, výbuchům či plynovým útokům.
Jde zjevně o reakci na červnový útok zápalnými lahvemi na jeho dům, ze kterého byl podezřelý ruský student, jenž byl nedávno na kauci propuštěn z vazby. Navíc prý ministr v té době dostával i anonymní výhrůžky.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
Důvod nákupu naznačuje obrana ve zdůvodnění vypsání veřejné zakázky, kterou by se měla v příštích týdnech zabývat vláda a jejíž znění má Právo k dispozici.
„Důvodem pořízení těchto vozidel je preventivní reakcí na aktuálně zhoršenou bezpečnostní situaci, zvýšené bezpečnostní hrozby týkající se chráněné osoby a dále návaznost na nedávno provedený útok proti chráněné osobě,“ napsala obrana.
Na nebezpečí, které může hrozit ministrovi, prý upozornili letos již dvakrát Vojenskou policii i armádní zpravodajci. „Je nezbytně nutné, z hlediska plnění úkolů Vojenské policie, zamezit vzniku možných bezpečnostních rizik spojených s ochranou chráněných osob, vládních delegací a návštěv ČR,“ tvrdí ministerstvo.
Ostatní jezdí bez pancéřování
Balistickou ochranou jsou dosud vybaveny pouze vozy diplomatů v rizikových zemích. Vozy nejvyšších ústavních činitelů, kteří mají nárok na osobní ochranku, jsou vybaveny jen zvláštními komunikačními a bezpečnostními prvky – bez pancéřování.
Mezi chráněné osoby přitom patří vedle prezidenta republiky také šéfové obou parlamentních komor, premiér a ministři zahraničí, vnitra a spravedlnosti. O ně se stará ochranná služba policie. Ministra obrany chrání Vojenská policie.
Ta auta jsou velmi těžká, běžné používání je nepraktické
Při cestách chráněných osob se používají dva vozy, z nichž jeden je doprovodný.
Jsou vybaveny modrými majáky, které jim při zapnutí spolu se sirénou zaručují právo přednostní jízdy.
Jak ochranná služba policie, tak Vojenská policie prý disponují po jednom vozidle s balistickou ochranou, která jsou určena třeba pro přepravu významných zahraničních státníků nebo pro výjimečné případy. Jinak se nepoužívají a nejsou přidělena žádné chráněné osobě natrvalo.
„Používání vozů s balistickou ochranou je velmi náročné, ta auta jsou velmi těžká, běžné používání je nepraktické, hlavně třeba jízda po Praze je dost problematická. Navíc vyžadují speciální servis,“ popsal Právu situaci zdroj obeznámený s činností policejní i vojenské ochranky.
Vozidlo odolá i kulometu
Přede dvěma lety nakoupilo ministerstvo zahraničí tři opancéřovaná auta pro české ambasády v afghánském Kábulu, libyjském Tripolisu a v syrském Damašku celkem za šest miliónů korun bez DPH.
Jak tehdy Právo informovalo, pancéřové vozy již v té době měli k dispozici čeští diplomaté v Iráku, palestinském Ramalláhu či v některých afrických zemích.
Tehdy šlo o trojici aut s balistickou ochranou s označením B6. Ta jsou schopna čelit útokům běžnými ručními zbraněmi, výbušninami či bojovými plyny. Vybavena byla i neprůstřelnými skly, nezničitelnými pneumatikami a vzduchovými filtry. Cena byla relativně nízká, protože šlo o auta ve speciální akci ze skladových zásob firmy ze Spojených arabských emirátů.
Nové auto pro Stropnického má být vybaveno vyšším stupněm ochrany s označením VR9. Podle odborníků má odolat i střelám ráže 7,62 x 51 mm. Tato ráže se užívá např. v lehkém kulometu M60, pušce M14 či v ruském kulometu PK.
Vůz s takovou ochranou představila před měsícem na frankfurtském autosalónu např. automobilka Audi. Pancéřované verze nabízejí také Mercedes či BMW.
Auta tohoto typu jsou drahá
V ČR se výrobou speciálně upravených vozů zabývá pouze přeloučská firma SVOS Přelouč, která dělá pancéřování do stupně balistické ochrany B7 pro limuzíny značek Mercedes-Benz, Audi, Volvo, Lexus a Škoda, terénních vozů Toyota, Chevrolet a Mitsubishi.
Tato firma však přede dvěma lety na zakázku pro diplomaty nedosáhla, protože cena její nabídky byla vysoká – jedna toyota měla vyjít na 3,8 miliónu korun.
Nejnižší nabídnutá cena má být podle obrany základním kritériem při letošní zakázce, která bude vyhlášena bez uveřejnění. Obrana hodlá písemně oslovit více dodavatelů.