Článek
"Jedna souprava se zastavila u Hranic na Moravě, druhá v Řečanech nad Labem," řekl Novinkám Aleš Ondrůj z tiskového oddělení Českých drah.
V České republice jezdí sedm souprav Pendolin, Ondrůj nebyl schopen říci, kolik souprav je nyní v provozu. První z nich se zastavila v pondělí, [celá zpráva] druhá pak ve středu u hranic na Moravě. Všechny soupravy byly odvezeny do pražského depa, kde je kontroluje výrobce.
Cestující jeli ve čtvrtek náhradními vlaky a dostanou kompenzace, protože lístek na Pendolino je dražší než na jiný spoj. Mohou požádat o navrácení poplatku 200 korun za rezervaci či 20 procent tarifu. "Mrzí nás, když my, nikoliv vlastní vinou, nejsme schopni poskytovat zákazníkovi kvalitní služby," řekl Ondrůj.
Na trase budou jezdit EC a IC
Místo Pendolin teď mezi Prahou a Ostravou, kde je provoz Pendolin nejfrekventovanější, nasadí dráhy rychlíky EC a IC. Nechtějí riskovat, že další závada zkomplikuje lidem cestu.
Česká republika získala sedm souprav Pendolin celkem za 4,4 miliardy korun. Nasazení rychlovlaků se zpozdilo o několik let a příjezd moderních souprav na české koleje provázely samé problémy.
Ten hlavní byl s přizpůsobením vlaku na stejnosměrný a střídavý proud. V ČR jsou lokomotivy napájeny obojím. Drážní úřad dlouho dělal testy na tzv. elektromagnetickou komaptibilitu. Při nich se musí vyloučit možnost, aby elektromagnetické pole motorů rychlovlaku jakkoli ovlivňovalo zabezpečovací zařízení na trati.
Na přelomu století se výroba vlaků zdržela kvůli reorganizaci firem. Zakázku zpozdily finanční problémy ČKD, které se v konsorciu s Fiatem a Siemensem na výrobě podílelo. Výrobu převzal Fiat, jenž se později stal součástí Alstomu.