Článek
Pro tyto zákazníky to prakticky znamená zdražení jízdného na dvojnásobek – dosud platili jen čtvrtinu, teď budou platit polovinu z jízdného. Někteří dopravci nicméně hodlají zdražení kompenzovat. Díky omezení slev by měl státní rozpočet ročně ušetřit zhruba dvě miliardy korun.
Pokud chtějí zákazníci z uvedených skupin ještě ušetřit, vyplatí se v posledních dvou dnech března pořídit si jízdenky v předprodeji. RegioJet i Leo Express do 31. března prodávají jízdenky se 75procentní slevou s platností až do 30. září. S dosavadní slevou mohou ještě koupit lidé i jízdenky na vlaky Českých drah, které pak z předprodeje platí 60 dní.
Do čela Českých drah usedne dosavadní šéf ČD-Telematika Krapinec
Vláda krotí dluh
„Od 1. dubna začneme prodávat jízdenky pro vybrané skupiny se slevou 50 procent, jak nám nařizuje cenový výměr ministerstva financí,“ potvrdila v úterý Právu mluvčí ČD Vanda Rajnochová.
Leo Express ale hodlá jízdné pro zákazníky kompenzovat. Podle mluvčího Emila Sedlaříka bude od dubna pro studenty a seniory nabízet 25procentní cashback v kreditech, za které si mohou pořídit další jízdenky nebo občerstvení na palubě.
Od 1. dubna začneme prodávat jízdenky pro vybrané skupiny se slevou 50 procent
„Kromě státem nařízené 50procentní slevy tak obdrží zpět dalších 25 procent z ceny jízdného v kreditech. Sleva 75 procent tím zůstane na palubách Leo Express prakticky zachována,“ sdělil Sedlařík.
Ani autobusový dopravce FlixBus nechce, aby teď studentům a seniorům jízdné zdražilo. Oznámil tudíž, že rozdíl uhradí ze svého. Firma tvrdí, že je to pro ni ekonomicky únosné a zároveň tím chce přitáhnout zákazníky s omezeným rozpočtem.
Státní rozpočet byl na konci února ve schodku 45 miliard
„Omezení státních slev v dopravě vnímáme jako velký zásah do rozpočtu cestujících. Pro nízkopříjmové skupiny obyvatel to znamená dvakrát vyšší náklady na cestování, což bezpodmínečně povede k omezení mobility obyvatel. Rozhodli jsme se studenty a seniory podpořit a nadále jim poskytovat 75procentní slevu,“ řekl ředitel FlixBusu Pavel Prouza.
Tuto slevu plánují držet alespoň do začátku příštího školního roku na podzim.
Opoziční politici, například bývalý ministr dopravy Karel Havlíček (ANO), snížení slevy kritizují.
„Německá vláda se v době nárůstu cen za pohonné hmoty rozhodla motivovat jezdit veřejnou dopravou a zavedla okamžitě výrazné slevy na bázi speciálních tarifů. Důvod je jasný, motivovat lidi, aby jezdili hromadnou dopravou a nebyli odkázáni na drahý provoz osobních automobilů. A co dělá česká vláda? Pravý opak,“ napsal Havlíček na Twitteru.
Německo kvůli vysokým cenám energií uleví lidem na daních a sníží ceny paliv
„Musíme reagovat na aktuální ekonomickou situaci, kdy potřebujeme krotit obrovský státní dluh, mírnit inflaci, snižovat provozní výdaje státu,“ zdůvodnil omezení slev po rozhodnutí kabinetu na začátku roku ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Omezení slev jízdného avizovala vládní koalice již před volbami.
Slevy v dosavadní výši začaly platit v září 2018, kdy je zavedla vláda premiéra Andreje Babiše (ANO). První rok fungování vyšly stát na 5,6 miliardy korun.
Další roky to bylo méně, protože pandemie covidu omezila cestování a studenti se řadu měsíců učili z domova. Sleva platí pro děti a studenty od 6 let do 26 let a pro seniory nad 65 let. MHD a příměstská integrovaná doprava mají vlastní, odlišný systém slev.