Článek
Novela zákona o silničním provozu počítá s tím, že cyklisté by mohli mít v krvi 0,5 promile podobně jako v Německu. V Rakousku či Polsku je limit ještě vyšší. Navrhovaný limit odpovídá skleničce vína nebo dvěma desetistupňovým pivům, uvedl za předkladatele senátor Jiří Vosecký (STAN).
Návrh také počítá se snížením maximální pokuty pro cyklisty za porušení pravidel na 500 korun. Nyní jim hrozí až 20 000 korun. „Restrikcí jsme nikdy nenaučili lidi, aby se chovali zodpovědně,” poznamenal k tomu Vosecký. Pokud by ale cyklista způsobil dopravní nehodu, vztahovaly by se na něj sankce jako na ostatní účastníky silničního provozu.
Proti novele se postavili senátoři KDU-ČSL až na tři výjimky. Poukazovali na to, že návrh vytváří dvě kategorie účastníků silničního provozu. Cyklisté pod vlivem alkoholu by podle nich mohli ohrožovat ostatní na cyklostezkách včetně dětí.
Statistiky vs. statistika
„Otevřeme Pandořinu skříňku, přijdou další návrhy na prolomení tolerance k alkoholu,” varoval Jiří Carbol (KDU-ČSL). Připomněl statistiky ministerstva dopravy, podle nichž v roce 2015 cyklisté pod vlivem alkoholu způsobili každou třetí dopravní nehodu, kterou zavinili. Tomáš Grulich (ODS) namítl, že podle statistik zhruba 97 procent nehod způsobí střízliví účastníci silničního provozu.
„Alkohol za to nemůže, lidé jsou buď zodpovědní, nebo ne,” uvedl místopředseda Senátu Jaroslav Kubera (ODS). Odmítl mimo jiné námitky odpůrců, podle nichž by se návrh vztahoval i na elektrokola, která mohou být rychlejší než klasické bicykly. O pobavení se postaral senátor KDU-ČSL Zdeněk Papoušek, který k řečništi v jednacím sále přijel na gyroskopické jednokolce. Nabídl ji jako řešení vzhledem k tomu, že pro ni platí stejná pravidla jako pro chodce.
Vinařské cyklostezky k abstinenci nepřispějí
Novelu předložilo 12 senátorů z různých klubů. Cílem bylo mimo jiné umožnit lidem plně využívat vinařských cyklostezek, které cíleně vedou vinohrady a v okolí vinných sklepů, a přispět tak k rozvoji turistiky. Podle zastánců návrhu je Česko jednou z mála zemí EU s nulovou tolerancí k alkoholu u cyklistů.
Obdobný návrh s tolerancí k 0,8 promile alkoholu u cyklistů senátoři předložili už před dvěma lety, Sněmovna v předvolebním složení jej ale nestihla projednat a vláda se k němu postavila záporně. Předchozí podobný poslanecký návrh v roce 2015 dolní komora zamítla.