Článek
Kampaň má za úkol přesvědčit Čechy, aby omezili konzumaci alkoholu, a stojí necelé dva miliony korun. Přitom vláda Andreje Babiše nedávno prosadila a nechala schválit snížení DPH u čepovaného piva. Toho se v Česku vypije enormní množství.
„V ČR máme problém s konzumací alkoholu. Je to objektivně doloženo na datech a je naším úkolem, abychom s tím něco dělali,“ uvedl v pondělí při zahájení kampaně v pražském Světozoru ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO). „Nechceme pití alkoholu zakazovat, chceme jen upozornit na to, že není normální. Neměla by to být běžná součást života, což pro mnoho lidí v ČR je,“ řekl ministr.
Alkohol má podle něj ještě fatálnější dopady na společnost než kouření. „Netrpí jen zdraví jednotlivce, ale celá společnost. K alkoholismu se vážou patologické jevy, dopravní nehody, kriminalita, má dopad na produktivitu práce,“ řekl Vojtěch.
V ČR se moc pije a vláda snižuje daň na točené pivo
Upozornil na to, že z hlediska mezinárodního srovnání je ČR na nelichotivé pozici. „Společně s Francií jsme na druhém místě v míře zkonzumovaného alkoholu na osobu včetně kojenců,“ řekl.
Ministr naopak nezmínil, že kabinet pod vedením premiéra Andreje Babiše (ANO) v rámci kompenzací zavedení EET sníží DPH na točené pivo, což lze jako boj proti alkoholu interpretovat je stěží.
„Alkohol konzumuje denně 600 tisíc dospělých, z toho sto tisíc nadměrně. Denně pije i dvacet procent žáků devátých tříd,“ doplnila národní protidrogová koordinátorka Jarmila Vedralová.
Podle analýzy, kterou si nechal zpracovat Úřad vlády, jsou celospolečenské náklady na konzumaci alkoholu 59 miliard ročně. „Je nutné mít určitou regulaci,“ uvedl Vojtěch.
Reklamy bez pití
Vláda, ve které sedí, chce jít cestou vyššího zdanění, a tedy zdražení alkoholu, a také regulace reklamy. „V reklamách na alkohol jsou lidé ve společnosti, baví se, jsou usměvaví. Není dobře takhle alkohol ukazovat,“ řekl Vojtěch. Zákon o regulaci reklamy, který by vláda měla připravit do konce tohoto roku, by mohl podle něj jít švédskou cestou a v reklamě by se neměl alkohol zobrazovat zároveň s lidmi. „Chceme, aby byl alkohol v reklamě zobrazován jako produkt, ne jako součást života. Zjednodušeně, měla by tam být jen lahev a ne člověk, jak z ní pije,“ řekl ministr.
Bezvládná těla, kolem suť. Strážníky v Přerově volali k domnělým mrtvolám na chodníku
Přednosta kliniky adiktologie Michal Miovský uvedl, že žádná bezpečná dávka alkoholu, jak tvrdí i někteří lékaři, neexistuje. „Už velmi nízké dávky přinášejí tělu spoustu negativního,“ řekl. Podle něj se málo mluví o alkoholu jako o spouštěči vážných nemocí, jako je cukrovka či rakovina. „Alkohol je velmi silný karcinogen,“ varoval.
Ministr Vojtěch podepsal také memorandum o spolupráci na kampani „Suchý únor“, která přesvědčuje veřejnost, aby vydržela měsíc bez alkoholu. Loni se jí zúčastnilo šest procent dospělé populace. „Zhruba polovina i poté pití omezí, protože jim střízlivost zachutná,“ řekl koordinátor kampaně Josef Petr.