Článek
„Obávám se, že ke kolonám přes opatření, která nyní přijímáme, skutečně dojde. Registrace do nového systému byla zahájena 22. září, ale dosud se zaregistrovalo jen 55 procent z předpokládaného množství nákladních vozidel. Zejména zahraniční dopravci to nechávají na poslední chvíli,“ posteskl si na tiskové konferenci ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO).
Jak zdůraznil, dopravci už nemají k váhání důvod. Konsorcium firem CzechToll a SkyToll, jež v roce 2018 zvítězilo v tendru na nové mýtné, už systém vybudovalo a po úspěšném pilotním provozu jej teď předává státu. Start mýtného tedy ohrožen opravdu není.
Zahraniční dopravci otálejí
Jak upřesnil generální ředitel CzechTollu Matej Okáli, zaregistrováno je zatím 200 tisíc vozidel, dalším 200 tisícům však registrace chybí. Zatímco v Česku splnilo tuto povinnost už 80 procent dopravců, z těch zahraničních je přeregistrováno ze starého na nový systém pouhých 37 procent z plánovaného počtu.
„Kdyby se registraci nepodařilo výrazně urychlit, vytvořily by se počátkem prosince u hraničních přechodů kolony dlouhé přes čtyřicet kilometrů a čekací doby na registraci by přesáhly šedesát hodin,“ upozornil Okáli.
Dopravci s registrací do nového mýta moc nespěchají. Mate je i spor o tendr
CzechToll proto po dohodě s ministerstvem dopravy a ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic, policií i celníky přijímá mimořádná opatření, do nichž investuje přes 50 milionů korun. U hraničních přechodů otevře jedenáct dočasných registračních pracovišť. K dispozici je také patnáct registračních vozů, které budou přejíždět mezi rizikovými místy.
Provizorní parkoviště
Počátkem prosince pak budou u hranic kamiony moci využít řadu provizorních odstavných ploch, aby se alespoň částečně odstranil očekávaný obrovský problém s parkováním. Přes tato a další opatření však podle Okáliho kolony na dálnicích v prvních dnech nového mýtného skutečně vzniknou.
Přijímaná opatření jsou i podle opozičních politiků zřejmě maximem toho, co mohou v této chvíli ministerstvo a CzechToll pro odvrácení hrozícího kolapsu dělat. Přechod na nové mýtné však podle nich ministerstvo dopravy dobře nezvládlo.
Antimonopolní úřad nemusí řešit námitky Kapsche proti mýtnému tendru
„Tendr na mýto byl nepovedený a důsledky si bohužel neseme i dnes ve zmatku, který s registrací nastal,“ tvrdí místopředsedkyně STAN Věra Kovářová.
Podle místopředsedy sněmovního hospodářského výboru Mariana Jurečky (KDU-ČSL) je otálení dopravců s registrací důsledkem nejistoty, jestli vzhledem k soudním sporům nynějšího provozovatele mýta Kapsche s MD a antimonopolním úřadem neskončí nový mýtný systém u ledu.