Hlavní obsah

S mobilní aplikací Lítačka jsou stále problémy

Právo, Pavla Franzkiová

Je to více než rok, co operátor ICT spustil mobilní aplikaci PID Lítačka. Cestující, kteří mají mobilní telefon, čekali, že jim usnadní cestování pražskou MHD. Opak je ale zatím pravdou.

Foto: Aneta Lednová, Novinky

Lítačka

Článek

„Mobilní aplikace PID Lítačka byla spuštěna v testovací verzi v srpnu 2018 a v ostré verzi funguje od ledna 2019. V první fázi byla zamýšlena k nákupu krátkodobých jízdenek s maximální platností tři dny a jako pomocník pro cestování veřejnou dopravou, tedy vyhledání spojení, nabídnutí nejlevnější jízdenky pro vybraný spoj, vyhledání parkoviště P+R, zaplacení za parkovné v zónách placeného stání a podobně,“ vysvětluje Vladimír Antonin Bláha, tiskový mluvčí operátora ICT, který má provoz a rozvoj aplikace na starosti.

Jenže ani při pořízení krátkodobé jízdenky se cestující problémům nevyhnou. Řidiči autobusu totiž jízdenku koupenou přes aplikaci ne vždy chtějí uznat.

„Když jsem ukazoval lístek koupený přes aplikaci řidiči, nechtěl mě do autobusu pustit, protože podle něj byla aplikace falešná. Nakonec mě po mém naléhání pustil,“ popisuje svou nedávnou zkušenost pan David.

Problémy měl i u Českých drah, kde se na pokladně chtěl ujistit, jestli a jak aplikace platí ve vlaku. Pokladní mu jen se slovy, že neví, podala letáček, kde si měl odpověď najít sám.

Podle Bláhy se ale tyto problémy vyskytují spíše výjimečně. Řidiči i ostatní zaměstnanci byli a stále jsou proškolováni.

„Co se týče školení řidičů, to centrálně koordinuje organizátor Pražské integrované dopravy ROPID společně s jednotlivými dopravci v rámci regionálního dopravního systému PID Lítačka. Pro řidiče byly mimo jiné připraveny informační letáky, které odbavení pomocí mobilní aplikace vysvětlují,“ ujišťuje mluvčí.

Dodává, že v případě, že řidič platnou jízdenku neuzná, mohou se cestující obrátit na kontaktní infolinku a zažádat o refundaci.

Už v prosinci by se pak aplikace měla dočkat dalšího vylepšení. Bude do ní konečně možné převést si i dlouhodobé časové kupony.

„Možnost převést si dlouhodobý časový kupon do mobilní aplikace PID Lítačka nespočívá pouze v úpravě aplikace samotné, ale i v nahrání funkcionality a systému více než tří tisíc odbavovacích zařízení u šestadvaceti různých dopravců v autobusech a vlacích, včetně čteček revizorů, v celém regionálním dopravním systému PID Lítačka,“ přibližuje Bláha.

Aktuálně tedy není možné se při kontrole pomocí aplikace prokázat, a pokud si cestující zapomene například lítačku doma, je stále považován za černého pasažéra, a to i přesto, že je v aplikaci uvedeno číslo lítačky, její platnost i pásma, ve kterých platí.

„Pokud má cestující kupon svázán s kartou, kterou u sebe nemá, pak se na něj skutečně pohlíží jako na černého pasažéra, neboť se v daný okamžik není schopen prokázat platným jízdním dokladem. V tu chvíli revizor vypisuje Zápis o provedené přepravní kontrole, kde celou situaci popíše. S tímto zápisem pak cestující musí dojít Na Bojiště – přepážku dopravního podniku, kde, pokud se prokáže platným kuponem, uhradí poplatek pouze padesát korun,“ ujišťuje Bláha s tím, že tato praxe platí v Praze již řadu let.

Výběr článků

Načítám