Článek
„V bodovém systému postihu neukázněných motoristů by za telefonování měly být čtyři body místo dosavadních dvou. A zatímco dnes je bloková pokuta za tento přestupek jen do jednoho tisíce korun a ve správním řízení 1500 až 2500 Kč, nově chceme navrhnout 2500 Kč na místě a 10 000 Kč ve správním řízení,“ řekl Právu ředitel odboru komunikace MD Jakub Stadler.
Na nových bodech MD stále pracuje
Výrazných změn se však dočká celý bodový systém. Na otázku Práva, jak je ministerstvo dopravy s jeho přípravou daleko, odpověděl Stadler: „V současné době ještě návrh dopracováváme. Hotov by měl být do konce letošního roku. Po meziresortním připomínkovém řízení jej pak předložíme ke schválení vládě a parlamentu.“
Nynější bodový systém platí v ČR už dvanáct let a evidentně přestává být pro motoristy účinným bičem k dodržování pravidel silničního provozu.
Na připomínku Práva, že se příprava nových bodů příliš protahuje, uvedl už dříve ministr dopravy Dan Ťok (za ANO): „Rozhodně to nezdržujeme. Po dvanácti letech systém samozřejmě potřebuje změny, ale jen změna motoristické legislativy nestačí. Tak to opravdu nefunguje. Pokud nebude policie více vidět v silničním provozu, samotný nový bodový systém situaci moc nezlepší.”
Čísla jsou přitom opravdu varující. Za letošních prvních devět měsíců při dopravních nehodách zahynulo v Česku 413 lidí, o 46 více než loni. Výrazně se na tom podepsalo září, kdy na silnicích podle předběžné policejní statistiky vyhaslo 64 lidských životů, meziročně o 21 víc.
„V září byly opět časté nehody s přejetím do protisměru a nepřizpůsobením rychlosti. A až čtvrtinu smrtelných nehod zavinili mladší a začínající řidiči,“ informoval ČTK ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.
Přimět mladé k opatrné jízdě
Přimět mladé řidiče k opatrné jízdě má v chystaném novém bodovém systému řidičský průkaz na zkoušku. Dva roky po získání řidičáku by tak měli za dopravní přestupky dostávat dvojnásobně bodů než ostatní řidiči.
Místo dvanácti bodů, což je hranice pro odnětí řidičáku na jeden rok, tedy bude mladé řidiče totéž čekat, když se na jejich kontě navrší pouhých šest bodů.
Jak Lerch informoval, nejvíce smrtelných obětí bylo v září z řad řidičů osobních vozů, jichž zahynulo 22, a motorkářů, kterých zemřelo 13.
Oficiální statistiku zveřejní policie v příštím týdnu. Nic se však nemění na tom, že nejčastější příčinou nehod je už zmíněné nevěnování se plně řízení.
To v letošním roce zavinilo zhruba pětinu všech dopravních nehod. Teprve za tímto přestupkem následují z hlediska nebezpečnosti nesprávné otáčení či couvání, nedodržení bezpečné vzdálenosti a nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky.