Článek
Změní brutální vražda francouzského faráře přímo v kostele mínění křesťanů o uprchlících a islámu?
Určitě to bude mít vliv. Protože jde o první útok Islámského státu na křesťanský symbol v Evropě. Zatím to byly útoky na evropské symboly svobody, jako byl na redakci Charlie Hebdo nebo teď v Nice.
Je to nová zkušenost a lze říci, že u lidí z katolických řad, kteří jsou již dnes negativně naladěni vůči uprchlíkům, se tento postoj ještě více utvrdil. Ale zatím všichni vysocí katoličtí představitelé včetně papeže Františka říkají, že je potřeba bránit se negativním reakcím, držet se Ježíšova gesta a milovat i své nepřátele. Papež ale řekl i to, že je nutné se více soustředit na vyhledávání potenciálních teroristů v řadách migrantů.
Kardinál Duka říká, že je třeba bránit všechny, kteří jdou jako ovce na porážku. A jeho mluvčí Milan Badal říká, že islám není přátelské náboženství, a víceméně ztotožňuje teroristy s islámem.
Kardinál Duka a zvláště Milan Badal a jiní kněží okolo Duky se s papežem rozcházejí v otázce islámu. Oni mají kritický postoj nejen vůči uprchlíkům z důvodů bezpečnostního rizika a také vůči islámu, který je v jejich podání ztotožňován pouze s jeho radikální verzí. V souladu s názorem mnoha duchovních v Evropě si myslím, že to nelze ztotožňovat. Ale všechny ty útoky by měly nás i muslimy vyburcovat k tomu, aby si uvědomili, jaký obraz vyvolávají vůči okolí.
Muslimové žijící v Evropě jsou příliš pod vlivem radikálních duchovních
Proto jsem kvitoval prohlášení vysokého představitele francouzských muslimů po setkání s prezidentem Hollandem. Uvedl, že je potřeba reformovat školy, kde se vzdělávají muslimští duchovní. To by se mělo týkat celé Evropy a hlavně Německa.
Souzním s premiérem Sobotkou, který řekl, že bezpečnostní složky by měly mnohem ostřeji vystupovat proti radikálním muslimským duchovním a deportovat je, když je kam. Anebo, dodávám, zakázat jim kázat.
Musí se změnit hlavně mentalita muslimů žijících v Evropě, protože jsou příliš pod vlivem radikálních duchovních. Ale musím polemizovat s názory Milana Badala i kardinála Duky, protože takto jednoduše svět nefunguje.
Na druhou stranu ale je možné říci, že papež František je uprchlíkům příliš vstřícný až sluníčkářský. A že to také není příliš zdravé.
To je možné takto vidět. On je tolerantní a vstřícný vůči všem lidem, nejen k uprchlíkům, ale i k lidem deptaným kapitalistickou ekonomikou, kteří hledají těžko práci, k lidem starým. Na jeho obranu musím říci, že o problémech uprchlíků mluvil v době, kdy to Evropa vůbec neřešila.
Papež není bohužel brán jako významný hráč na politickém poli. Ale v některých případech by ho světoví politici brát vážně mohli. Není totiž problém, že je papež vstřícný k uprchlíkům, ale že politici nedokážou situaci vyřešit.