Článek
Kopřiva na zveřejněných zvukových záznamech mluvil o okolnostech nákupů obrněných vozidel Iveco a Dingo, za něž Česko zaplatilo přes čtyři miliardy korun, jeden kus české vojsko přišel až dvakrát dráž než jiné evropské armády.
No musím říct, že ty iveka jsou dobrý, ale ty dinga jsou na pytel. Taková kráva. ... To byla čistá bartákovina.
Kromě Bartáka se zmínil i o Michalu Smržovi z firmy MPI Group, která dinga české armádě dodávala. Smrž se s Bartákem údajně dobře zná. Za patnáct vozidel Dingo zaplatilo Česko téměř půl miliardy, auta se kupovala bez výběrového řízení. Podle zpráv z tisku s nimi byli vojáci nespokojení.
"No musím říct, že ty iveka jsou dobrý, ale ty dinga jsou na pytel. Taková kráva. ... To byla čistá bartákovina. Ten Smrž na tom udělal majlant. To je neskutečný," řekl Jaroslav Kopřiva letos v srpnu při schůzce se zástupcem finské společnosti Patria.
Barták tvrdí, že nic z toho, o čem Kopřiva mluvil, není pravda. "Jeho vyjádření jsou naprosto absurdní a nepravdivá. Pochybuji, že je mohl vyslovit jinak než v pomatení smyslů," prohlásil. Poukázal na to, že vozidla Dingo se nakupovala v letech 2007 a 2008, kdy ještě nebyl ministrem.
List upozornil, že ještě víc peněz padlo na pořízení zhruba 90 vozidel Iveco, za něž stát zaplatil 3,6 miliardy korun, tedy zhruba dvakrát tolik, než za podobné vozy platili například Rakušané. Ani v tomto případě nebylo vypsáno výběrové řízení, protože armáda využila možnost takzvaného memoranda o společném projektu se Slovenskem, kdy podle směrnic EU není nutné soutěž vypisovat.
Podle deníku je to stejný princip, jaký náměstek Kopřiva a lobbista Josef Jindra nabízeli při schůzkách finské Patrii: ve stručnosti šlo o to, že by Patrie bez výběrového řízení dodala české armádě minomety a odměnou za tuto výhodu by pak zaplatila provizi.