Článek
Pondělní koaliční schůzka byla součástí tzv. dohodovacího řízení, ve kterém si strany koalice na popud Spojených sil vyříkávají svoje neshody. Odvolání Witowského a Scheinherra požadovali radní Hana Marvanová (za STAN) a předseda klubu Spojených sil Jiří Pospíšil (TOP 09). Vedení podniku podle nich o zakázce dostatečně neinformovalo ani dozorčí radu, ani vedení města.
Zástupci ostatních stran odvolání nepodpořili. Primátor Zdeněk Hřib nicméně po jednání řekl, že další postup bude záviset na výsledcích prověření zakázky. Odvolání Witowského a celého představenstva bude chtít v případě, že by se ukázala podobnost s kritizovanou a posléze zrušenou zakázkou Státního fondu dopravní infrastruktury na e-shop k dálničním známkám. Podobností by podle něj byla předraženost nebo existence více možných dodavatelů.
Scheinherr se za Witowského a představenstvo postavil, postupovali podle něj v souladu se zákonem a dozorčí rada informace dostala. Vnitřní prověření zakázky navrhne na jednání dozorčí rady podniku tuto středu, dodal. Ve výboru pro audit podniku má podle něj zástupce i opozice. Náměstek dále řekl, že zároveň začne připravovat úpravu stanov. Dodal, že návrh musí vytvořit právníci a následně by jej schvalovala rada hlavního města, která plní funkci valné hromady DPP.
Marvanová řekla, že je nepřípustné, aby podobně velké zakázky schvalovalo pouze představenstvo bez informování dozorčí rady podniku a rady hlavního města. Podnik uvedl, že dozorčí rada informována byla a měla i zástupce ve výběrové komisi. Podle Marvanové nicméně měla informace jen o existenci zakázky, ale bez jakýchkoliv podkladů a ani nevěděla o samotném rozhodnutí. „Vůbec by mě nenapadlo, že si tuto zakázku představenstvo nenechá schválit v dozorčí radě,” řekla.
Marvanová a Pospíšil i po jednání zopakovali, že by Witowski i Scheinherr měli rezignovat, i když zákonná pravidla porušena nebyla. Neuvedli však, že by v opačném případě plánovali nějaké konkrétní kroky.
Tak jo. Zapojovat se do zbytečných a mediálně vděčných politických hádek je podle mě to poslední, za co nás Pražané...
Zveřejnil(a) Adam Scheinherr dne Pondělí 27. ledna 2020
Plánovaný postup kritizoval opoziční zastupitel Radomír Nepil (ANO). „Koalice transparentnost jen předstírá. Už na zastupitelstvu minulý týden jsme chtěli nechat zakázku prověřit nezávislým auditem kterékoliv z nevládních protikorupčních organizací. To koalice zablokovala a teď s velkou slávou nařídí audit interní,” řekl ČTK.
Angažování například organizace Transparency International v pondělí označila za vhodné i Marvanová. Primátor Hřib k tomu doplnil, že všechny podklady k zakázce by měly být zveřejněny, a to i proto, aby je mohl zhodnotit kdokoliv včetně protikorupčních organizací.
Pražská opozice žádá hlavu šéfa DPP Witowského kvůli miliardám na servis metra
Witowski řekl, že podnik nemohl postupovat jinak. Škoda Transportation podle něj má práva k výrobní i údržbové dokumentaci k soupravám metra 81-71M, takže jiné firmě zakázku nebylo možné zadat. Uzavírání tohoto typu smluv je navíc podle zákona i stanov firmy v kompetenci představenstva a správnost postupu potvrdily právní a ekonomické analýzy, řekl.
Není to první koaliční spor
Za více než rok vládnutí bylo mezi stranami v pražské koalici několik sporů. Mezi sporná témata patřilo například odvolání ředitele Pražské plynárenské Pavla Janečka nebo otázka identifikace či zdanění prázdných bytů.
Spory byly také kolem pokračování privatizace městských bytů. Naposledy se strany přely na konci loňského roku o další postup při výstavbě družstevního bydlení. Pražská TOP 09 pak dokonce vyjádřila nedůvěru primátoru Hřibovi.
DPP provozuje na třech linkách metra 61 stanic. Roční provoz metra vyjde na několik miliard korun. DPP je největší městskou firmou a zaměstnává skoro 11 000 lidí. Praha dotuje DPP více než 13 miliardami korun ročně.