Článek
„Jde o stavby jak rozestavěné, tak připravované, které byly vyčísleny na 261 miliard korun a kterým hrozí zastavení,“ řekl Právu šéf klubu TOP 09 František Laudát s tím, že jde o velký problém.
Kritickou situací se přitom už ve středu zabýval sněmovní hospodářský výbor, který se většinově shodl, že na vině je ministerstvo životního prostředí, které nevyjednalo potřebnou výjimku v Bruselu, a tudíž způsobilo krizovou situaci při výstavbě potřebné dopravní infrastruktury. Podle poslanců ohrožuje tato situace stabilitu českého stavebnictví.
Ve výboru ale neprošel Laudátův návrh na rezignaci ministra Richarda Brabce (ANO).
Koalice může schůzi zarazit
Pravicová opozice dala dohromady potřebných čtyřicet podpisů, což znamená, že předseda dolní komory musí mimořádnou schůzi svolat do deseti dnů.
Vzhledem k odporu koaličních poslanců ke svolávání mimořádných poslaneckých jednání ale není jisté, zda schůze vůbec proběhne a nezůstane jen u vystoupení poslanců s přednostním právem a poté neschválení programu.
Jádrem problému je fakt, že u zhruba stovky staveb existuje posudek o vlivu na životní prostředí podle starého zákona z roku 1992, který ale byl v rámci evropské legislativy změněn a jeho nová podoba začala platit loni.
Pokud by se měl u každé ze staveb celý proces EIA opakovat, dá se předpokládat zpoždění v rozmezí od jednoho do tří let, uvedlo již dříve ministerstvo dopravy
Nové vypracování posudků o vlivu na životní prostředí by se mohlo dotknout budování D11 z Hradce Králové směrem k Jaroměři a dál k polským hranicím a stavby D35 od Hradce Králové na Moravu. Ohroženo je např. i pokračování úseků dálnice D3, dokončení dálnice D8 nebo část Pražského okruhu.