Hlavní obsah

Praha zažije poslední jízdu tramvají T6A5

Praha

V Praze v sobotu skončí provoz tramvají typu T6A5, které poprvé vyjely do provozu před 25 lety. Jezdit budou na lince 4, večer pak šest tramvají vyrazí na symbolickou poslední společnou jízdu městem. Hranaté tramvaje typu T6 z pražské továrny ČKD navázaly na legendární model T3 ze 60. let minulého století, nikdy se ale nedočkaly jeho slávy ani rozšíření.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Tramvaj typu T6A5

Článek

Tramvaje T6A5 budou jezdit od 08:00 do 18:00 v intervalu 15 minut na lince 4 ze Smíchovského nádraží na Čechovo náměstí. V 18:15 všech šest tramvají vyrazí ze Smíchovského nádraží na cestu Prahou. Pojedou po trase Anděl , Újezd, Malostranská a přes Chotkovy sady na Špejchar, kde si je lidé budou moci vyfotit. V 19:00 se vydají na svoji poslední jízdu do domovských vozoven. Podnik si po dnešku ponechá dvě tramvaje T6A5, které bude nasazovat na turistických retrolinkách.

Když v polovině 90. let DPP přebíral první z celkem 150 vozů T6A5, znamenalo to pro cestující výrazné zlepšení. Dočkali se modernějšího interiéru včetně polstrovaných sedaček (později se kapacita sezení zvýšila o třetinu, když se na pravé straně vozu začala dodávat dvě sedadla vedle sebe) nebo výkonnějšího větrání. Změnil se také způsob vytápění, místo vyhřívaných sedaček jako měla T3 bylo řešeno průduchy ve stěně vozu u podlahy.

Nejviditelnější změnu znamenal vnější tvar, místo oblých tvarů typu T3 přišly hranaté linie. Design byl poplatný éře vzniku. Navíc v době, kdy dopravní podniky ve světě hromadně zaváděly nízkopodlažní modely, museli do T6A5 cestující nadále nastupovat po několika schodech. První pasažéry svezly v Praze v listopadu 1995.

Už před Prahou se tramvaje T6A5 objevily v Bratislavě (1991) a Košicích (1992), prvním českým dopravním podnikem, který typ převzal, se pak stal v roce 1994 ten ostravský. Pátým městem, které „té šestky” koupilo jako nové, bylo Brno. Do moravské metropole nakonec zamířila i značná část z vozů, jež vyřadil DPP. Ještě na jaře 2019 bylo v provozu v pražských ulicích na 30 kusů T6A5.

Praha vyřazuje tramvaje T6A5. V sobotu vyjedou naposled

Domácí

Na rozdíl od „té trojek” - ale i oboustranných kloubových KT8, kde vyměnila střední část za nízkopodlažní - se pražské vozy T6A5 nikdy nedočkaly rekonstrukce. I kvůli tomu se jejich služba v hlavním městě nachýlila ke konci. DPP k jejich vyřazení mohl dovolit díky tomu, že disponuje jak zásobou rekonstruovaných T3 (přes 380 kusů), tak moderním vysokokapacitním nízkopodlažním typem 15T (firma jich nakoupila 250). Dále má skoro pět desítek modernizovaných KT8 a přes 50 nízkopodlažních 14T.

Výběr článků

Načítám