Článek
„Zjistilo se, že jedna část Libeňského soumostí je v havarijním stavu. Ta část mostu má omezenou nosnost a maximální nosnost v daném místě je pět tun,” oznámil Dolínek s tím, že tato hodnota je kritická zejména kvůli hmotnosti tramvají, které po mostě dosud přejíždějí. Nákladní doprava byla na mostě zastavena už před lety.
Uzavření mostu městu doporučil Kloknerův ústav ČVUT, který stav mostu detailně zkoumá. Most Praha uzavřela pro tramvaje a auta ve čtvrtek, řidiče o tom bude informovat dopravní značení. Kvůli současné výluce v Zenklově ulici se sejde k organizaci dopravy vedení Prahy 8. Tramvaje budou odkloněny převážně přes Karlín. Pěší a cyklisté na most mohou i nadále.
Dolínek upozornil, že o řešení situace usiluje několik let. „Budu chtít, aby ta uzavírka byla co nejméně zatěžující pro Prahu,” uvedl. „Uděláme vše pro to, aby byl provoz co nejdříve obnoven alespoň částečně,” dodal.
Dočasné opravy na nejméně tři týdny
Ještě v úterý hodnotila Technická správa komunikací (TSK) stav Libeňského mostu jako velmi špatný. Ve čtvrtek se posunul do nejhorší kategorie - havarijní. „Jeden z rámů, který je na Libeňské straně, je v tak špatném stavu, že je potřeba okamžitě vyloučit provoz tramvají,“ uvedl ředitel Kloknerova ústavu Jiří Kolísko.
Most je nutno posuzovat podle jeho nejhoršího článku
Podle něho se jedná o předběžný závěr celkové expertizy o mostu, kterou má město dostat do konce ledna. Další postup bude záviset i na zprávě o výsledcích diagnostických měření. Celé soumostí tvoří šest celků, podle Kolíska je však nutné jej posuzovat dle jeho nejhoršího článku.
TSK má najít dodavatele, který problematický rám podle doporučení ČVUT podloží. Podle Dolínka to potrvá asi tři týdny. „Budeme se snažit, aby tam byl alespoň nějaký tramvajový pendl, který propojí Holešovice a Libeň,“ dodal primátorčin náměstek s tím, že kdyby se v roce 2015 přikročilo k opravě mostu, mohl být už hotov.
Stavební povolení se týká projektu, podle něhož by se ceněný Libeňský most, jehož památkovou ochranu posuzuje ministerstvo kultury, nahradil konstrukcí dálničního typu. Dolínek argumentoval, že zkoumání památkové ochrany opravu zkomplikovalo. Podle něho je nyní na místě razantní oprava.
Jiný most v tak dezolátním stavu není
Starosta Prahy 7 a poslanec za KDU-ČSL Jan Čižinský uvedl, že i památky se opravují. „Pokud je něco v režimu prohlášení za památku, je možné to opravovat, musejí s k tomu ale vyjádřit památkáři,“ uvedl. Připomněl dřívější usnesení městského zastupitelstva, podle něhož se má most opravit ve stávající šíři.
Libeňský most, který spojuje Holešovice a Palmovku, je v dezolátním stavu dlouhodobě. Žádný jiný most přes Vltavu není podle Dolínka v tak špatném stavu, aby hrozilo i jeho uzavření. Šéf výboru dopravy Matěj Stropnický (Trojkoalice, SZ) tento týden upozornil, že výdaje TSK na běžnou údržbu mostů druhým rokem klesají. Dolínek slíbil manko dohnat.
V roce 2016 prováděla Technická správa komunikací (TSK) průzkum mostu. Loni v červenci proběhly statické zkoušky. Debaty o stavu mostu se obnovily po nedávném pádu lávky v pražské Troji. V metropoli je ve velmi špatném stavu celkem 23 mostů. Odhalila to kontrola, kterou město zadalo právě po pádu lávky.
Ve velmi špatném stavu, na šestém stupni ze sedmi možných, je vedle Libeňského mostu též například Palackého či Karlův most. Stupněm pět, což znamená špatný stav, TSK ohodnotila 99 mostů. Je mezi nimi například most Hlávkův, na němž se po pádu Trojské lávky konaly zátěžové zkoušky.
Mosty – klasifikační stupeň stavebního stavu VI |
---|
Lávka Slatiny u prodejny |
U Michelského lesa |
V Pevnosti |
Dol. Počernice, Nár. hrdinů |
U Břetislavky |
Proti Ledecké |
Statenická |
Libeňský |
Karlův |
Palackého |
Lávka Dlabačov |
SPHM – PODJEZD II. SJM |
Třebonice – Slivenec nad H1 |
U Ořecha |
Jeremiášová – Ke Hřbitovu |
Most – cyklostezka přes ul. Poděbradskou |
Libošovická |
Opatovská – U Záře |
U Loděnice |
Podjezd u hl. n. – Wilsonova |
Na Višňovce |
Cibulka |
Kolbenova |
Zdroj: TSK |