Článek
„Už při současné poptávce by linka metra přepravila v nejvytíženějších úsecích mezi Smíchovem a Budějovickou okolo 150 tisíc cestujících denně,” řekl Scheinherr. Dodal, že v budoucnu by to mohl být i dvojnásobek.
Případné nadšení Pražanů z představy nového metra ovšem mírní jeho další slova o tom, že studie by mohla být hotova v roce 2025. A pokud by vše šlo bez problémů, stavební povolení k první jižní části linky by mohlo město mít v roce 2033, tedy za 11 let.
Návrh z 80. let
Praha Sobě nicméně není první, kdo s takovým návrhem přichází. Okružní linka byla zanesena do koncepčních plánů již za éry komunistického režimu, kdy byla označena jako trasa E.
Podobně jako „nový“ projekt měla sloužit jako možnost pro cesty na dlouhý časový horizont. Vzhledem k tomu, že se v současnosti chystá výstavba linky D, bylo by logické, kdyby se další linka jmenovala E, tedy stejně jako návrh z 80. let. Praha Sobě ji nicméně nazvala linkou „O“, tedy okružní.
Oprava Barrandovského mostu má odstartovat na počátku května
„Óčko” by mělo vést z Nádraží Podbaba přes Dejvice, Smíchov, Dvorce, Budějovickou, Vršovice, Žižkov, Vysočany, Čakovice a poté v druhé fázi severně zpět do Podbaby.
Scheinherr dále uvedl, že podle prvotního návrhu by linka měřila asi 36 kilometrů a bylo by na ní 23 stanic, první část mezi Podbabou a Čakovicemi by měla 26 kilometrů s 18 stanicemi.
Z kanceláře za volant autobusu. Omikron vs. MHD
Projekt si přitom klade za cíl odstranění nutnosti jezdit na některých trasách přes centrum, ulevilo by se i přetíženým úsekům metra, zjednodušilo dojíždění do práce pro Středočechy a došlo by k napojení systému MHD na plánovanou novou zástavbu.
„Neuvíznout na dobudování metra D“
Za účelem prosazení záměru plánuje náměstek letos městským radním předložit zadání podrobné studie proveditelnosti linky O.
Scheinherr nyní také potvrdil, že předběžně o možnosti jednal s některými koaličními partnery a se zástupci městských organizací.
Geologický průzkum stavby metra D skončil, stavět by se mohlo začít na jaře
„Všichni se shodují, že je důležité, aby Praha pokračovala v rozvoji a neuvízla v tom, že dobudujeme metro D a nebudeme mít žádné pokračování," řekl Scheinherr.
Náklady? Nelze odhadnout
Náklady na okružní linku se podle Scheinherra nyní nedají odhadnout, protože bude záležet i na použitých technologiích a dá se například předpokládat, že by metro mohlo v mnohem větší části jezdit po povrchu.
Vláda snížila slevy na jízdném na 50 procent
„Šlo by samozřejmě o jednu z největších investic v historii města, ale není to nic, co bychom nezažili, Praha byla schopna vybudovat i tři linky metra najednou," prohlásil Scheinherr.
Vyhnánek: Ať část zaplatí stát
Náměstek primátora pro finance Pavel Vyhnánek (Praha Sobě) řekl, že na rozšiřování metra by se měl finančně podílet stát. A doplnil, že město hromadilo peníze, ale nepřipravovalo projekty.
„Tady se historicky dělo, že město hromadí peníze, pak teprve chystá projekt, a pak teprve po letech, kdy ty peníze ztratily někdy i desítky procent hodnoty, teprve ten projekt realizuje," řekl.
Tudy povede linka D. Podívali jsme se do prvních tunelů a chodeb nového metra
Město v současnosti čeká na stavební povolení pro stavbu prvního úseku čtvrté linky metra D, který má měřit asi deset kilometrů a propojí Pankrác a Písnici. V budoucnu má být postaven další úsek z Pankráce na náměstí Míru. Celková předpokládaná cena linky D je podle letošní aktualizace 97,79 miliardy korun.