Článek
„Již jsem poslal zhotovitelům jasné dotazy, kdo a na základě čeho položil zjevně nevhodný typ kabelů a z jakého důvodu ležely tyto kabely údajně ve vodě po dobu několika měsíců. Povedeme s dodavateli jednání o tom, zda uznají svou chybu a jsou připraveni ji napravit," uvedl Dolínek.
Pokud by se obě strany nedohodly, Praha zvažuje, že se obrátí na soud. Tento krok by ještě předtím museli projednat a schválit radní hlavního města, uvedl Dolínek. Pokud Praha najde viníka, bude po něm chtít nahradit škodu, aby nemusela platit výměnu ze svého.
Kabely poškodily přívalové deště a vlhké prostředí tunelu, se kterým miliardové smlouvy s dodavatelem technologií nepočítaly. Jak dlouho práce potrvají a kolik budou stát, zatím nikdo neřekl. Podle Dolínka z minulého týdne to může být v řádu desítek miliónů.
Už ani korunu navíc, slíbila primátorka
Primátorka Adriana Krnáčová (za ANO) řekla, že město nehodlá za komplex Blanka platit již ani korunu navíc. Podle ní dodavatelé město buď obelhali, nebo zkoušejí jeho trpělivost, uvedla s poukazem na opětovné odložení termínu otevření. "Považuji to buď za podvod na Pražany, nebo nehorázné diletantství," uvedla
Primátorka se bude chtít ve čtvrtek na jednání s právníky dozvědět, kdo je za problémy s poničenými kabely odpovědný. Zda projektanti nebo zhotovitelé.
"Společně si musíme přesně stanovit, kolik kilometrů kabelů je potřeba vyměnit a jak dlouho to celé bude trvat," uvedla. "To číslo mi dodavatelé podepíší, stejně jako nový termín otevření tunelu Blanka. Město Praha bude trvat na tom, aby to bylo v co nejkratším termínu, který je v lidských silách," doplnila.
Krnáčová: Tunel asi projektoval debil
V pondělí Krnáčová v reportáži televize Nova uvedla, že tunel projektoval „asi nějaký debil”. Společnost Satra, která projekt vypracovala, se proti výroku ohradila.
Firma připomněla, že problém s poničenými kabely řeší znalci a jejich závěry doposud nemá k dispozici.
„Proto nás překvapuje výrok paní primátorky, ve kterém jasně určuje viníka problému a opovržlivě se vyjadřuje o specialistech naší společnosti,” uvedla Satra, podle níž Krnáčová „reagovala nepřiměřeně a v odpovědi využila neověřené domněnky některých svých poradců”.
Opakované soudy města se stavebníky
V minulosti se Praha kvůli Blance soudila již několikrát. Rozhodčí soud řešil spor Prahy a firmy Metrostav, která prováděla stavební část. Praha dlužila firmě částku v řádu miliard. Soud rozhodl, že je má Praha vyplatit. Stejně tak rozhodoval rozhodčí soud spor s firmou Inženýring dopravních staveb (IDS), která stavbu dozoruje. IDS po městě chtěla proplatit dluh v řádu stamiliónů. Soud rozhodl, že na peníze má firma nárok, verdikt ale nevynesl – obě strany se mají dohodnout.
Stavbu tunelu Blanka, kterou zadala někdejší politická garnitura pod vedením primátora Pavla Béma (ODS), provází řada problémů. Město několikrát odložilo termín otevření, který byl původně stanoven na rok 2011. V průběhu let se stavba prodražila minimálně o šest miliard korun. Rozhodčí soud řešil spory Prahy s Metrostavem o miliardové částky. Pokračuje soudní pře se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb (IDS).