Hlavní obsah

Povinný odstup od cyklistů se policii nelíbí

Právo, Jakub Kotalík

Do zákona o silničním provozu se zřejmě už brzy dostane novinka v podobě povinného bočního odstupu při předjíždění cyklisty. Řidiči budou muset od července míjet jezdce na kole alespoň ve vzdálenosti jednoho a půl metru, jak minulý týden schválili poslanci. To se ale nelíbí dopravní policii, která poukazuje na to, že nařízení bude těžko vymáhat.

Foto: DPA/ Robert Michael , ČTK

Ilustrační foto

Článek

Petr Dolínek (ČSSD), jeden z poslanců, který za návrhem stojí, argumentoval bezohledností některých řidičů vůči cyklistům. Cyklistů také přibývá, na což je podle předkladatelů nutné reagovat. „Zvláště v poslední době v souvislosti s opatřeními proti šíření koronaviru stoupají počty cyklistů, vytíženost cyklostezek a spolu s tím bohužel také počet nehod s účastí cyklistů,“ uvádí zpráva k novele.

Problémy jsou jinde, tvrdí policie

Dopravní policie sice bezpečný odstup při předjíždění cyklisty vnímá jako důležitou ochranu zranitelných cyklistů, k poslaneckému návrhu má však připomínky. Jednou z nich je, že podle policejních statistik loňské nehodovosti není vzdálenost při předjíždění významným problémem.

„Při předjíždění bez dostatečného bočního odstupu došlo zaviněním řidiče motorového vozidla k třiceti dopravním nehodám, při nichž byla jedna osoba usmrcena. Jedná se tak o 12. nejčastější příčinu dopravních nehod,“ uvedl pro Právo ředitel dopravní policie Jiří Zlý.

Řidič musí minout cyklistu ve vzdálenosti 1,5 metru, schválili poslanci

Domácí

„Je tedy zjevné, že pro bezpečnost cyklistů je třeba napnout síly jinam,“ míní Zlý. Upozorňuje zejména na to, že by cyklisté měli mít světla, odrazky i dobře viditelné oblečení. Zlý je také příznivcem zavedení povinné přilby.

„Bohužel je někdy opomíjenou součástí pasivní bezpečnosti cyklistů přilba, která by v mnoha případech závažných dopravních nehod mohla cyklistovi zachránit život. Ze statistik vyplývá, že v roce 2020 nemělo přilbu na hlavě 72,5 procenta usmrcených cyklistů,“ argumentuje.

Cyklistu na Frýdecko-Místecku srazilo auto. I přes pomoc svědka zemřel

Krimi

Naopak pomoci by podle něj mohlo umožnit předjíždět cyklisty přes plnou čáru.

Důvodová zpráva k zákonu tvrdí, že řidiči v provozu snadno odhadnou vzdálenost 1,5 metru, jelikož je to zhruba polovina jízdního pruhu. O tom ale policie pochybuje.

„Pro řidiče nebude možné tak snadno odhadnout vzdálenost, jak je uvedeno v odůvodnění. Ne vždy je na komunikacích vyznačena šířka jízdního pruhu vodorovným dopravním značením, zejména ne na silnicích nižších tříd,“ míní Zlý.

Právě okresky podle něj mohou být tak úzké, že by auto při dodržení nařízení muselo jet za cyklistou několik kilometrů.

Předkladatelé: Jde o prevenci

A zřejmě největší starosti dělá policii představa, jak nové pravidlo vymáhat. „Nelze odhadovat, kolik takových manévrů bude zaznamenáno policií, neboť se jedná o okamžik, který je proměnný v místě a čase a trvá velmi krátký čas,“ říká Zlý.

Podle něj ani není jasné, jestli by odečítání vzdálenosti mezi vozidlem a cyklistou například z fotografie obstálo jako důkaz u přestupkového řízení.

Zato poslanci se dívají do států, kde má policie zařízení, která odstup změří. Povinný odstup zavedlo Německo, Belgie, Francie či Španělsko. Ani zákonodárci ale nečekají, že by se možný nový přestupek řešil často.

Cyklista ujížděl před naštvaným beranem. Nakonec na zvíře vyzrál

Koktejl

„Význam tohoto pravidla je však především preventivní. V praxi bude možné postihovat pouze zjevné excesy pramenící z neznalosti nebo bezohlednosti, nikoli náhodné nedodržení vzdálenosti o několik centimetrů,“ píše se v odůvodnění.

Konečná podoba novely není jistá, protože ji dostane k posouzení Senát.

Výběr článků

Načítám