Hlavní obsah

Policie se zajímala i o dalšího poslance ANO. Od Ferance chtěla mobil

Novinky, Karolina Brodníčková
Aktualizováno

Policie se v případu vyšetřování podezření na ovlivňování tendru na nového dodavatele mýtného systému zajímala také o poslance ANO Milana Ferance, který s místopředsedou ANO Jaroslavem Faltýnkem seděl v dopravní komisi. Feranec v letech 2014 až 2017 působil také jako náměstek ministra dopravy.

Foto: Novinky.cz s použitím psp.cz

Milan Feranec (ANO)

Článek

„Požádali mě, jestli jim poskytnu mobil. Ten jsem jim poskytl, potom mi ho zase vrátili. Za tři, za čtyři hodiny. Asi si tam něco stáhli,“ řekl Feranec. Doplnil, že jeho byt a osobní věci policisté neprohledávali.

„Žádné písemné dokumenty nemám,“ poznamenal.

Stejně jako Faltýnek se prý scházel s lidmi, kteří se o tendr zajímali. „Já jsem se scházel se všemi, kteří to řešili a měli zájem se sejít. Vyplývalo to z mé pracovní náplně,“ řekl poslanec ANO.

O situaci poslanci ANO hovořili i na klubu. „Pan Faltýnek nám řekl, co se dělo. Já jsem v té době (konání tendru) byl náměstek ministra dopravy, řešil jsem spoustu věcí kolem Kapsche. Já jsem rád, že ta soutěž takto dopadla. Že konečně po letech byla nějaká férová soutěž a že proběhla a dosáhlo se výrazně nižší, poloviční ceny. Děkuji každému, kdo se o to přičinil,“ dodal Feranec.

Faltýnek v pátek uvedl, že v minulém volebním období byl společně s dalšími politiky včetně Ferance v dopravní koaliční radě, která se zabývala otázkou výběru mýtného, a proto se setkával s dotčenými subjekty.

Birke se s nikým nescházel

Poslanec Jan Birke (ČSSD), který byl rovněž členem dopravní komise, se se zástupci Kapsch nescházel. „Takové věci, pokud se dělají, se dělají oficiálně. To znamená, že jsme se se společností Kapsch sešli jednou oficiálně na její žádost v momentě, kdy byl tendr rozjetý a oni požádali o schůzku, aby vysvětlili, že chtějí odkoupit Kapsch jako celek,“ řekl novinářům.

„Co se týče kontaktů na antimonopolní úřad, tak ten jsem neměl ani jeden, i přesto, že jsem byl členem vyjednávacího týmu v rámci koalice na oblast dopravy,“ dodal Birke.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Poslanec Jan Birke přichází na jednání grémia ČSSD, které jednalo o vstupu do vlády s ANO.

Policie ho prý nekontaktovala. „S kauzou nemám nic společného. Dost by mě to překvapilo,“ podotkl.

Poslanec Jan Volný (ANO) s policií také nehovořil. „O mě se policie nezajímala,“ řekl Právu. „Pan Faltýnek nám sám stručně řekl, o co šlo. Pan Feranec to také věcně řekl. Řekl bych, že je to bezpředmětné a o pana Faltýnka se zajímají z pohledu svědectví,“ řekl Právu.

Foto: Novinky.cz s použitím Právo a ČTK

Zleva Karel Feix, Jaroslav Faltýnek a Petr Rafaj

Policie podle dostupných informací zaznamenala dvě schůzky z listopadu 2017 v brněnských hotelích, kdy se Faltýnek sešel s šéfem české pobočky Kapsche Karlem Feixem a o hodinu později s předsedou ÚOHS Petrem Rafajem. Podle policie se při jednání dohodli, že „Faltýnek zařídí u Rafaje ovlivnění rozhodování ÚOHS ve prospěch společnosti Kapsch“. Feixe i Rafaje policie podezřívá z korupce.

Vyjádření J. Faltýnka k policejnímu prověřování okolností výběru provozovatele mýtného systému
Jak jistě všichni novináři vědí, v minulém volebním období jsem byl společně s pány Birkem, Švagrem, Kasalem, Čermákem, Volným a Ferancem v dopravní koaliční radě, která se zabývala otázkou výběru mýtného na českých dálnicích a silnicích I. třídy. Řešili jsem rozsah zpoplatnění, ale i další otázky týkající se právě mýta. Z tohoto důvodu je tedy zřejmé, že jsme se setkávali se všemi relevantními subjekty, ale i experty na otázku výběru poplatků za přepravu v rámci české dálniční sítě. Byla to naše práce a myslím si, že takové schůzky jsou legitimní. Díky činnosti i této koaliční skupiny jsme v přechodném období, mezi výběrem nového provozovatele mýtného systému, ušetřili našemu státu a českým občanům 1,5 miliardy korun. Stejně jako jsem se potkával se zástupci Kapsche, tak jsem se scházel i se zástupci Úřadu na ochranu hospodářské soutěže a dalšími účastníky soutěže, kteří měli zájem o provoz mýta. Našim cílem bylo to, aby tendr vůbec proběhl a Česká republika nemusela složitě řešit, že systém na výběr mýta přestane být funkční a Česká republika bude přicházet o finanční prostředky, které z mýta plynuly. Ročně jde o deset miliard korun. Výsledky tendru všichni znáte. Roční úspora u nového provozovatele proti původnímu období je jedna miliarda korun a v součtu to dělá za celé období přibližně deset miliard korun. Tendr na provozování mýtného systému od počátku provázela obava, zda společnost Kapsch bude dostatečně součinná při předání a převzetí mýta v případě, že jeho vítězem bude třetí subjekt, což mimo jiné znamená nezavdat společnosti Kapsch ze strany státu jakoukoliv záminku, na základě které by z jejich strany mohlo dojít k obstrukcím. Tato obava trvá i v současnosti.

Výběr článků

Načítám