Článek
Po novelizaci zákona však hodlá drony nasadit do ostrého provozu. Zároveň je policisté nyní testují na měření rychlosti. Po nasbírání dostatečného objemu dat si chtějí tuto metodu nechat certifikovat.
Středočeská policie má nyní k dispozici 15 dronů, které vydrží ve vzduchu přibližně půl hodiny.
„Pilot musí zavolat na řízení letového provozu, povolí si let, zvedne dron do výšky asi 100 metrů a tím dronem, který je stabilně pověšen, snímá obraz,“ popsal Novinkám u nás zatím unikátní systém ředitel Krajského ředitelství policie Středočeského kraje Václav Kučera.
„Obraz přenáší do softwaru, který vyhodnocuje bezpečnou vzdálenost a konkrétní rychlost,” dodal Kučera.
Software umí analyzovat najednou dění ve všech jízdních pruzích.
„Je to v reálném čase, bez jakékoliv interakce s řidiči vozidel. Známe přesné trajektorie, rychlosti, zrychlení a je jenom na uživateli, co z toho ho zajímá,“ upřesnil vývojář softwaru Petr Dvořák.
Odhalit lze podle něj i nepovolené odbočení nebo předjíždění na plné čáře, záleží na konfiguraci.
Součástí policejní „letky” jsou standardní komerční stroje, ale i vojenský bezpilotní prostředek.
„Běžné drony, které používáme, stojí kolem 40 tisíc. Novější modely, které budeme pořizovat nyní, budou stát kolem 60 tisíc. Dron, který máme tady, je s termovizí, ten stojí 120 tisíc bez daně,“ řekl Ondřej Smotlacha, pilot dronu a náměstek ředitele Krajského ředitelství policie Středočeského kraje pro SKPV.
Pravidlo dvou sekund
Drony začala středočeská policie nově testovat na jaře, zatím jen preventivně.
„Protože v současné době není uzákoněna bezpečná vzdálenost. My jenom upozorňujeme řidiče na to, že nedodržují doporučenou vzdálenost, která je dvousekundová podle odborníků v dopravě,“ dodal Kučera.
Udržet bezpečnou vzdálenost mezi auty lze snadno, stačí umět počítat do dvou
Výhodou dronů je, že mohou být nasazeny kdekoliv. Nejedná se o stacionární detektor, na který si řidiči zvyknou a přizpůsobí tak jízdu jen na pár vteřin v jeho okolí. Jediné, co používání dronů může omezit, je počasí.
„Neumíme létat v dešti, pod minus 10 stupňů a přes 40 stupňů Celsia," upřesnil Smotlacha.
Současné zkušební měření rychlosti zatím muži zákona ověřují pomocí klasického radaru, výsledky vyhodnocují. Už dnes ale drony používají třeba na měření vzdálenosti mezi nabouranými vozidly.
V budoucnu by k tomu rádi přidali právě měření rychlosti a bezpečných odstupů.
Až za 50 procent dopravních nehod u nás totiž podle Kučery může právě nedodržování bezpečné vzdálenosti v kombinaci s vysokou rychlostí.
V současnosti zákon stanovuje, že řidič musí udržovat za jedoucím vozidlem takový odstup, aby se mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo zastavení vozidla.
Jak uvedla Česká televize, norma je už tři roky hotová, zákonodárci ji ale v předchozím období nestihli projednat. Ministerstvo dopravy prý chce, aby se tak stalo ještě letos.