Článek
Důvodem náboru je zejména příprava na krajské a senátní volby v příštím roce a na sněmovní volby v roce 2021, které chtějí piráti vyhrát.
„Pro úplného nováčka je vstup k pirátům proces zhruba na půl roku. Dlouhodobé příznivce, především dobrovolníky z minulosti, nabíráme rychleji. Nové členy potřebujeme, protože chceme dále růst a omezená členská základna nás v tom brzdí,“ vysvětlil Právu Ferjenčík.
„Rádi bychom měli do konce volebního období srovnatelný počet členů s hnutím ANO. Bezúhonné svobodomyslné lidi rádi přivítáme na palubě,“ dodal.
Pozor na kariéristy
Nové členy nehledá strana jen mezi svými asi 6310 registrovanými příznivci (toto číslo hlásili piráti v červenci), ale i na Facebooku. „Pirátům chybí posledních třicet členů do tisícovky. Budete to vy?“ ptal se Ferjenčík v neděli.
Na pirátském fóru pak kolegům přiblížil, jak bude kampaň probíhat. Strana chce přichystat nejen „náborové video“, ale i galerii fotografií členů s jejich vlastním komentářem, proč se ke straně přidali, kreslené video a článek o tom, co obnáší být členem pirátů.
Rozfrcat peníze po 200 000 za kandidatury okolo 10 % hlasů není efektivní
V souvislosti s tím europoslankyně Markéta Gregorová na pirátském fóru varovala, aby strana neodbyla prověřování nováčků. „U nás v Jihomoravském kraji máme interní pravidla, že ke stání se členem by měl člověk alespoň půl roku být nějak ‚vidět‘ – ve smyslu chodit na schůze či se zapojovat do debat atp., každý samozřejmě dle svých možností,“ podotkla.
Důvody k tomu má prý partaj dva: aby nenabírala mrtvé duše nebo lidi, kteří nesouznějí s pirátskými ideály. „Takže já jsem fanda náborové kampaně, ale nechci nabírat kariéristy, co chtějí jen sedět v nějakých pozicích, ale ty srdcaře, kteří se rádi zapojí a postupně si to své ‚místo‘ ve straně najdou za podpory ostatních,“ dodala Gregorová.
Náborová kampaň
Z plánu práce na červen až září, který lze dohledat na pirátských stránkách, vyplývá, že se strana jen za léto o pár desítek lidí rozrostla. „Aktuálně má strana 938 členů a její členstvo stagnuje, což je při robustní síti koordinátorů a našim cílům růstu nežádoucí, protože jinak nebude možné za dva roky dostatečně uspět ve volbách,“ napsali v červnu piráti.
Mediálnímu odboru uložili v dokumentu za úkol odstartovat velkou náborovou kampaň a obeslat registrované příznivce s nabídkou do strany vstoupit.
V textu také řeší, že se jim zatím příliš nedaří oslovovat seniory. „Ačkoliv řada z nich nás ve svém rozhodování zvažuje. Na základě více shromážděných dat chceme připravit analytické vstupy, které doporučí dlouhodobou efektivní strategii permanentní kampaně ve vztahu k věkovým kohortám segmentace voličů po zohlednění jejich informačních kanálů,“ uvádí.
Na fóru pirátů zase Ferjenčík rozebral i přípravu na senátní volby v příštím roce. V nich už strana hodlá šetřit méně, než jak byla zvyklá z minulosti. „Zkušenost nás učí, že na úspěch v senátních volbách potřebujeme minimálně 500 000 Kč, spíše částku blížící se milionu. Z posledních senátních voleb jsme si odnesli, že rozfrcat peníze po 200 000 za kandidatury okolo 10 % hlasů není efektivní,“ uvedl poslanec.
„Ať si klidně lidi kandidují ‚do počtu‘, ale bez centrální finanční injekce. Hnutí ANO cca ve třetině obvodů nenasadilo kandidáta…“ dodal Ferjenčík.
V posledních senátních volbách se pirátům podařilo získat pouze jedno křeslo senátora pro svého bezpartijního kandidáta Lukáše Wagenknechta. V loňském roce však strana výrazně uspěla v komunálních volbách a obsadila některé radnice velkých měst, např. v Praze či Brně.