Článek
Náklady na papír a tisk vystřelily meziročně zhruba o polovinu. Působí i další faktory, jako ceny energií, snížené kapacity dopravců a už delší dobu také ochrana životního prostředí. K různým omezením přistoupily v poslední době například Makro, Globus, Billa nebo Penny Market. Tištěné letáky s akční nabídkou se nedávno rozhodl zcela zrušit nábytkový řetězec Asko – Nábytek, který je dosud vydával každých 14 dní. Řetězce chtějí lidi naučit více chodit na jejich internetové stránky a používat jejich aplikace.
„Naším dlouhodobým cílem je motivovat zákazníky, aby využívali výhod věrnostního programu Clubcard, zejména pak jeho aplikace, díky které není potřeba zákazníkům zasílat papírové vyúčtování ani letáky, protože vše naleznou přehledně ve svém telefonu, a to včetně slevových kuponů, peněžních poukázek za nasbírané body a mnoho dalšího,“ sdělil Právu mluvčí řetězce Tesco Jiří Netík.
Energetické komodity a potraviny zdražily od invaze o desítky procent
Aplikace řetězci pomáhá v jeho snaze snižovat spotřebu papíru. Trend je patrný i v jiných odvětvích. „Omezujeme množství tištěných letáků, a to z důvodu zvyšujících se nákladů na výrobu, které se meziročně zvýšily o 40 procent. Tištěné letáky využíváme při speciálních akcích. Tištěnou formu nahrazujeme elektronickou formou newsletterů, ve kterých zákazníky informujeme o aktuálních nabídkách,“ potvrdila Právu mluvčí Datartu Olga Dolínková.
Na online letáky už částečně přešel třeba i prodejce nábytku Jysk. Také drogerie dm má svůj e-shop a aplikaci se speciálními nabídkami. Společnost podle mluvčího Jiřího Peroutky bude uvažovat i nad udržitelností dalších tištěných materiálů, které dm využívá pro komunikaci se zákazníky.
Papír i o polovinu dražší než loni
Cena dřeva, papíru a tisku vzrostla v dubnu meziročně podle Českého statistického úřadu o třetinu, k tomu je však třeba připočíst ještě nebývale drahé energie a další náklady. Navíc se výrazně snížila nabídka papíru nižší kvality, s nižší gramáží. Podle odhadů expertů se týdně v Česku stále vyrobí zhruba 50 milionů papírových letáků.
„Z historických dat víme, že zrušení letákové distribuce na českém trhu má okamžitý vliv na tržby. Zejména pak na tržby akčního zboží. V tuto chvíli se pokles letáků v distribuční síti pohybuje, v jednotlivých týdnech, mezi 10 a 25 procenty oproti původním plánům,“ sdělil Právu Ondřej Vaňha, místopředseda představenstva První novinové společnosti (PNS).
ČEZ výrazně zdraží novým klientům
Loni roznášela v průměrů až 20 milionů letáků týdně, nyní je to zhruba o tři miliony méně. Problémy s vysokými cenami a někdy nedostatkem papíru hlásí ale i další odvětví včetně vydavatelů knih. „Co se týče papíru, my jsme v segmentu balení a zdražení našich výrobků se pohybuje mezi 50 a 100 procenty. Hlavní suroviny celulóza i sběrový papír podražily meziročně o 50 procent, energie jsou na 400 procentech a dražší je i doprava, chemikálie, úvěry atd. Obdobné to bude i v grafice,“ řekl Právu obchodní ředitel papírny Balsac papermill Jan Korčák.