Článek
„V darovací smlouvě je jasně uvedeno, že o dar bude město řádně pečovat. A pokud nesplní povinnosti, ke kterým se zavázalo, má kraj právo od smlouvy odstoupit,“ uvedl krajský radní Václav Řehoř (ODS), podle něhož mohla být konstrukce už dávno přenesena třeba na letiště.
„Vzhledem ke stavu torza mostu si nedokážu představit ekonomicky únosnou variantu jeho zachování a dalšího využití,“ řekl Řehoř. Vrácený most by nechal kraj zřejmě sešrotovat.
V tomhle stavu už jsme ho dostali, oponuje město
Náměstek hradeckého primátora Jiří Bláha (ODS) upozornil, že už při přípravě opravy mostu byla konstrukce v havarijním stavu. Proto také kraj přistoupil ke stavbě mostu nového. Současný stav zachovalé části proto není výsledkem tříletého uložení na břehu Orlice.
Sardinie v plamenech. Požár už vyhnal z domovů přes 1500 lidí
„Vše je otázkou peněz. V tuto chvíli vím, že by převezení torza například na letiště přišlo na dva miliony korun a dalších deset milionů jeho základní konzervace,“ uvedl Bláha s tím, že město má vypracovanou studii, která počítá s tím, že by se dochovaný zbytek mostu využil k přemostění Piletického potoka v rámci výstavby tzv. severní zóny (plocha u bývalé Gumovky mezi Piletickým potokem a železniční tratí).
„Vzhledem k tomu, že byl most odříznut neodborně, bude jeho další využití vyžadovat stavbu pilíře. A zcela novou mostovku, což znamená dalších aspoň deset milionů korun,“ odhadl Bláha. Navíc severní zóna se nebude realizovat dříve než za tři až šest let.
„Požádal jsem hlavního architekta, aby vyčíslil náklady na transfer a umístění u Piletického potoka. Je možné, že most bude vrácen, tak jak zní požadavek z kraje. Další osud mostu ale záleží na rozhodnutí zastupitelů města,“ řekl Jiří Bláha.
Podpisy pod peticí
„Likvidaci mostu Plk. Šrámka považujeme za naprosto nepřijatelnou, nedůstojnou a diletantskou. Vždyť existují pozitivní příklady oprav podobných mostních konstrukcí. Jmenujme opravu ocelového příhradového mostu v Kuksu z roku 1903 nebo nýtovaného mostu v Poličce z roku 1901,“ uvedl Rudolf Khol, člen petičního výboru. Myšlenka vrátit most kraji a následně nechat zbytky konstrukce odvézt do šrotu totiž ihned vyvolala nesouhlas části veřejnosti. Vznikla petice za zachování a revitalizaci fragmentu mostu Plk. Šrámka.
Mosty jako památky: Napříč Českem jich můžete spatřit desítky
„Je potřeba zachovávat historické dědictví předků. Vymazávání historie z prostředí, ve kterém žijeme, které nás obklopuje, je nezodpovědné vůči budoucím generacím,“ vyjádřil svůj názor jeden z petentů na internetu.
Podle krajského radního Řehoře se zase množí návrhy lidí, zejména obyvatel Svinar, kteří apelují na co nejrychlejší odklizení reznoucích trosek z veřejného prostranství. Rozhodnutí bude na hradeckém zastupitelstvu.