Hlavní obsah

Ostravský dopravní podnik modernizaci tragického úseku odkládal

Právo, Novinky, Josef Gabzdyl
OSTRAVA

Viník páteční srážky dvou tramvají na okraji Ostravy je podle drážní inspekce zřejmě znám, ale otazníky kolem tragického neštěstí zůstávají. Jak to, že vůbec k nehodě mohlo dojít? Proč nebyl provoz na této jednokolejné trati zabezpečen lépe? A proč se o nutnosti modernizace systému mluví teprve teď, až když došlo k obrovské tragédii?

Foto: Josef Gabzdyl, Právo

Zdemolované ostravské tramvaje po páteční čelní srážce

Článek

Řidič tramvaje zatím nebude obviněn, řekla mluvčí novojičínské policie Miroslava Michálková-Šálková s tím, že vzhledem k charakteru nehody potrvá prověřování delší dobu.

Podle bývalého ředitele ostravského dopravního podniku Františka Vaštíka, odvolaného letos v lednu, se chystalo zabezpečení úseku moderním zařízením.

"Přednost však vždy dostávala jiná místa, pro nás kritičtější. Nebyly peníze na všechno,“ řekl. Podle něj úsek v podniku považovali za bezpečný, „když se tam osmdesát let nestala žádná nehoda“.

Primátor: Dopravní podnik nebezpečí podcenil

"Osobně si myslím, že dopravní podnik nebezpečí velmi podcenil. Když něco funguje stejně od roku 1930, tak sice rozumím, že to někdo nepovažuje za důležité změnit, ale svědčí to o neprofesionalitě,“ řekl Právu ostravský primátor Petr Kajnar (ČSSD).

"Tehdy jezdily jiné tramvaje a hlavně mnohem pomaleji a nyní přeci máme dvacáté první století a je ostudou, že tato trať byla jedinou v republice tak špatně zabezpečenou. Vyloženě si koledovala o tragédii,“ dodal primátor.

Vjezd na jednokolejku musí povolit dispečer

"Provoz na trati určitě obnovíme, ale řidiči z křížení tratí nevyjedou do té doby, dokud k tomu nedostanou povolení dispečera. A co nejdříve na trať nasadíme moderní technické zabezpečení, které by tramvaj na jednokolejku nepustilo, nebo by v případě nebezpečí vypnulo napájení,“ uvedl primátor Kajnar

Ředitel dopravního podniku by nyní podle něj měl okamžitě zadat audit bezpečnosti veřejné dopravy. Má se tak ověřit, zda šlo o jediné takto špatně zabezpečené místo v Ostravě.

V Dopravním podniku Ostrava se už v sobotu dopoledne sešla vyšetřovací komise, která upřesnila další postup vyšetřování a také navrhla první bezpečnostní opatření pro úsek, který není řízen žádnou světelnou signalizací ani výstražným zařízením.

"Dopravní podnik zavede pro řidiče ohlašovací povinnost. Bez souhlasu dispečera nebudou smět vyjet na danou trať,“ informoval drážní inspektor Petr Maikranz.

Bilance tragické nehody
Při nehodě zemřeli tři lidé a 49 bylo zraněno, z toho 15 těžce. Přímo na místě v troskách vagónů zahynul čtyřletý chlapeček a 79letý muž. Jeho 68letá manželka pak zemřela v noci v nemocnici i přes opakované oživování.

Inspektoři prověří obě tramvaje

Drážní inspektoři v pondělí provedou na místě nehody zkušební jízdu tramvajemi, aby odhalili okolnosti nehody. "Ověříme rozhledové poměry a zjistíme například, na jakou vzdálenost se mohli řidiči vidět,“ řekl mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar.

Ve středu inspektoři prověří obě tramvaje, které byly podle předběžných závěrů technicky v pořádku. "Definitivně vyloučíme technickou závadu souprav jako možnou příčinu nehody a vyčíslíme škody, které odhadujeme na dva milióny korun,“ řekl mluvčí.

:. Místo tragické nehodyfoto: Právo

Dodal, že poté bude inspekce zkoumat telefonní hovory a dokumenty, důležité pro ně budou výslechy zúčastněných osob. „Čekáme ještě na výsledek psychologického vyšetření řidiče, který nehodu zřejmě způsobil,“dodal Neusar.

Řidiči hrozí až 10 let vězení. Obviněn však ještě kvůli zdravotnímu stavu nebyl. Podle lékařů je na tom mladý muž fyzicky o něco lépe, ale jeho psychický stav se rychle zhoršil. Přes víkend o něj pečovali psychologové i duchovní.

Jak se odehrála ostravská tragédie

17:50 - kloubová tramvaj linky 5 na zastávce Vřesina nabírá cestující před vjezdem na jednokolejnou trať směrem k porubskému koupališti.

17:51 - čtyřiadvacetiletý řidič nečeká na příjezd tramvaje z protisměru, která má v tu chvíli asi tříminutové zpoždění, a vjíždí na trať. Stav na kolejích zřejmě ani nekonzultoval s dispečerem. Jinou možnost, jak zjistit, zda proti němu něco nejede, neměl.

17:52 - tramvaj nabrala rychlost, o 1,9 km/h překročila v místě povolenou šedesátku. Když vyjela z mírné pravotočivé zatáčky, uviděl řidič asi sedmdesát metrů před sebou protijedoucí soupravu blížící se proti němu rychlostí 55,5 km/h.

Oba řidiči aktivovali kolejové brzdy, čímž kloubová tramvaj snížila rychlost na 40 km/h. Protijedoucí souprava dvou vozů zpomalila na 32,8 km/h a brzdila před střetem 38 metrů. Brzdná dráha rychlejší tramvaje měřila podle inspektorů 50 metrů.

17:53 - řidič pomalejší dvouvozové tramvaje v poslední chvíli vyskočil z kabiny, pravděpodobný viník to už nestihl. Následoval drtivý náraz.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám