Článek
"Pojďte ochutnat psí maso," zval kolemjdoucí muž v zakrvácené kostkované řeznické zástěře ve stánku před pražským Obecním domem s nápisem Prodej vánočních psů.
"Prodáváme také psí vnitřnosti na tradiční vánoční štědrovečerní psí polévku. Pouze 66 korun za kilogram a ke každému kilogramu jako dárek zdarma psí ohon pro štěstí," mohli si lidé přečíst na jedné z papírových reklam.
Předstíraný vánoční prodej psů byl tak dokonalý, že se okolojdoucí zastavovali a nevěřícně zkoumali, zda se opravdu psi prodávají. Podle vzoru stánků s kapry nechyběl ani ceník za zabití psa a vyvrhnutí. Věrohodnost fikci dodávala louže krve a několik psů pobíhajících kolem. "To je Asie, pojď pryč," řekla žena muži, kteří procházeli okolo.
Cílem je vyzvat k zamyšlení nad zabíjením kaprů
"Cílem naší akce je vyprovokovat lidi k zamyšlení," řekl Voršilka. Je podle něj prokázáno, že kapr cítí bolest stejně jako psi a kočky. Kdyby byly na každém rohu přeplněné klece s poraněnými štěňaty, která by byla určena jako potrava na štědrovečerní stůl, tak by to podle něj společnost nebyla ochotna přijmout, zatímco zabíjení miliónů kaprů nikomu nevadí.
Smysl akce je ptát se, proč stejné násilí jednou lidé považují za barbarství a jednou za součást vánoční pohody, uvedl. "Považujeme za absurdní, že svátky klidu, míru a lásky slavíme tak, že miliónům živých bytostí způsobujeme každoročně utrpení a smrt. Je to něco tak absurdního, že by to mělo vést k zamyšlení nad naším vztahem ke zvířatům," dodal.
Aktivisté rozdávali letáky, ve kterých popisovali, jak necitlivě se zachází s kapry při výlovu rybníků, jak musí hladovět, jak se dusí, když je přenášejí bez vody nebo jak se bojí o život. Nabádá se v nich k vegetariánství. Výzvy podporovali citáty slavných osobností. "Přijde čas, kdy pojídání zvířat bude odsuzováno stejně jako dnes kanibalismus... a zločin spáchaný na zvířeti bude trestán stejně, jako zločin spáchaný na člověku," citovali renesančního malíře a učence Leonarda da Vinciho (1452 až 1519).