Článek
Zařízení do nejaderné části elektrárny by mělo do Temelína dorazit v sobotu ráno.
Náklad veze z Bratislavy 54 metrů dlouhý kamion. V ČR trasa vede přes Veselí nad Moravou, Otrokovice, Přerov, Mohelnici, Svitavy, Havlíčkův Brod, Jindřichův Hradec, Třeboň, České Budějovice až do Temelína.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_E_K/jGTp6N.jpeg?fl=cro,0,47,1280,720%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Stotřicetitunový náklad na 54 metrů dlouhém kamionu, který veze z Bratislavy do Jaderné elektrárny Temelín nový separátor.
Druhý separátor se bude převážet od 12. do 18. května. Energetici vymění dva separátory letos na druhém bloku. Separátory zvýší výkon elektrárny o jednotky megawattů elektrických (MWe), řekl ČTK mluvčí Temelína Marek Sviták.
Elektrárna je v druhé polovině plánované odstávky prvního bloku, jež začala 13. března a měla by trvat dva měsíce. Temelín letos na dva měsíce odstaví i druhý blok, podle plánu od 12. června. V roce 2021 vymění elektrárna separátory na prvním bloku.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_F_P/YtelqX.jpeg?fl=cro,0,57,1280,720%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Obří separátor pro Temelín dorazil na české území z Bratislavy.
Podle energetiků je náklad největší přepravou firmy ČEZ do jaderných elektráren od stavby Temelína. Náklad vyrazil z Bratislavy v pondělí o půlnoci. Firma Rádl, která přepravu zajišťuje, musela získat dvě desítky souhlasných stanovisek a povolení od úřadů. Kamion jede pouze v noci. Dva dny strávil na Slovensku a tři stráví v ČR.
Temelín je největší výrobce elektřiny v zemi, kryje zhruba pětinu domácí spotřeby. ČEZ spustil elektrárnu v prosinci 2000. Loni vyrobil Temelín 15,76 terawatthodiny (TWh) elektřiny, letos od začátku roku 5,1 TWh.