Článek
„Nejde o kampaň, která by byla směřována k některým z voleb, vychází spíše z aktuální situace a nálad těch lidí. Kampaň je hrazena z rozpočtu hnutí ANO,“ sdělil Novinkám hlavní manažer hnutí ANO Jan Richter.
Billboardy s heslem jsou doplněny fotografiemi lidí s uvedením jejich povolání.
Propagaci Schillerové na sociálních sítích už řeší policie
Richter uvedl, že jde o fotografie lidí, kteří se na ANO prý obracejí a jsou nespokojení a vyjadřují obavy z budoucnosti. „Zároveň nám říkají, že mají pocit, že na ně současná vláda nemyslí a nechce je slyšet. Chtěli jsme dát některým z nich možnost, aby jejich názor zazněl i veřejně. V kampani tedy vystupují pouze autentičtí lidé, žádní najatí herci,“ komentoval Richter.
Richter po vydání textu upřesnil, že trvá na tom, že kampaň „Za Babiše bylo líp!“ není primárně směřovaná k žádným konkrétním volbám. Doplnil však, že nyní bude hrazena z účtu provozního, a později, až bude ANO definitivně vědět, jaké senátní obvody bude obsazovat, poměrnou část převede na účet pro senátní volby.
Kampaň do podzimních voleb běží
Tvrzení, že by se nemělo jednat o volební kampaň, je však v rozporu s tím, že prezident Miloš Zeman již 6. dubna vyhlásil termín letošních komunálních voleb a voleb do obecních zastupitelstev a do třetiny senátních obvodů na pátek 23. září a sobotu 24. září.
Prezident vyhlásil termín voleb
A podle předpisů začíná kampaň dnem, kdy je vyhlášení s příslušným rozhodnutím prezidenta zveřejněno ve Sbírce zákonů. Do sbírky byl termín zapsán 13. dubna. Kandidáti mají od té doby povinnost započítávat náklady na volební propagaci.
V ČR jsou přitom výdaje na volby limitovány. V případě senátních voleb kandidáti nesmějí dát za kampaň více než 2,5 milionu korun. Limity se však netýkají komunálních voleb ani voleb do zastupitelstva hlavního města Prahy.
Úřad situaci monitoruje, rozhodne 90 dní po volbách
Člen Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí František Sívera potvrdil, že jde o věc, která by měla být ve výdajích zahrnuta.
„Zákon říká, že od chvíle, kdy jsou vyhlášeny volby, tak jakákoliv propagace politické strany či hnutí je brána jako propagace ve vztahu k volbám,“ řekl Novinkám.
Jurečka: Hledáme jiného kandidáta na prezidenta, než je Pavel
Aktuálně však podle něj není možné říct, zda hnutí ANO něco porušuje, jelikož stále může náklady na billboardovou kampaň zahrnout. Zprávu o financování totiž podávají strany až 90 dní od vyhlášení výsledků voleb.
„Naše práce spočívá v tom, že monitorujeme tu kampaň, které výdaje byly asi učiněny, a potom den D je pro nás ten, kdy dostaneme zprávu o financování kampaně a hledáme, jestli ty výdaje tam jsou uvedeny,“ vysvětloval Sívera.
Doplnil, že pokud by výdaje zahrnuty nebyly, zahájí úřad kontrolu u příslušného politického subjektu s žádostí o vysvětlení, kde výdaje jsou. Z toho proto vyplývá, že jakýkoliv podnět na možné pochybení by nyní úřad odložil.
Antikampaň se pustila i do Schillerové
V souvislosti se samotnou kampaní se již objevily i první parodie. Časopis Reflex vytvořil obdobu plakátů s představiteli ANO a heslem, že „Za Babiše bylo líp hlavně Babišovi!“.
Schillerová: Za státní pojištěnce půjdeme na barikádu
Například fotografii exministryně financí Aleny Schillerové (ANO) doprovází smyšleným citátem „Fotím se sama, je to peklo“ v narážce na její kauzu, kdy se ukázalo, že úřad v minulém volebním období zaplatil za služby profesionálního fotografa a kameramana téměř dva miliony korun.