Hlavní obsah

Náhradní doprava jako zážitkový výlet. Kolem Vyšehradského tunelu v Praze vás sveze loď

Praha

Pražský dopravní podnik (DPP) po třinácti letech opravil tramvajovou trať mezi Výtoní a Podolskou vodárnou. Místo tramvají jedoucích tunelem pod vyšehradskou skálou tak cestující museli na náhradní trasu: kromě autobusů mohou úsek zdolat také na palubě lodi.

Náhradní doprava jako zážitkový výlet. Opravovaný Vyšehradský tunel mohou lidé objet na lodiVideo: Novinky

Článek

Netradiční náhradní doprava odplouvá z přístavišť na obou stranách tunelů každých 15 minut. Oblíbený se tento spoj stal především u nejmladších cestujících.

„Mám mimopražského vnoučka, strašně jsem to uvítala. Je to báječné, kdy se to poštěstí svézt se lodí jen tak, na lítačku. Jsme nadšení,“ řekla Novinkám jedna z cestujících. „Moc se mi to líbí, nikdy jsem v Praze na lodi nejel,” svěřuje se její vnuk.

„My sem do Podolí zas tak často nejezdíme, ale příležitostně to využijeme. Vzali jsme hlavně děti na výlet lodí. Ty jsou nadšené,” popisuje rodina, která se náhradní dopravou svezla směrem z centra města.

Foto: Novinky

Plavba lodí kolem Vyšehradského tunelu trvá sedm minut.

Některé děti však spatřují výhody i v jiných ohledech. „Loď je v téhle době lepší než tramvaj, protože tady nemusíš tolik nosit roušku jako v tramvaji,” myslí si mladý kluk, který seděl s prarodiči v otevřeném patře lodě.

Zastávky lodí jsou na náplavce Rašínova nábřeží umístěny u přístavních mol Výtoň, u Podolské vodárny pak na přístavní hrázi za areálem Yacht Club CERE. Podle odhadu kapitána jedné z lodí Pavla Jeníčka za svou osmihodinovou směnu převeze i stovky lidí. Kormidlovat loď v tomto úseku je však podle něj velmi náročná práce.

Foto: Novinky

Z přístavů na obou stranách tunelu odplouvá loď každých 15 minut.

„Máme sedm minut na plavbu a sedm minut na nastupování a vystupování lidí. Je to těžké, protože musíte parkovat i čtyřikrát za hodinu a parkování je na lodi nejsložitější manévr,” vysvětluje kapitán.

Kdo nezvládne schody, musí pěšky nebo autobusem

Cestovat mezi Výtoní a Podolskou vodárnou po vodě však není vhodné pro každého, přístupová cesta do přístavu totiž není bezbariérová a rodiče s kočárky či lidi na invalidním vozíku tak čeká velmi těžký úkol zdolat  úzké schody.

„Musíte být trošku fyzicky zdatní, ale my jsme docela zvyklí ty kočárky nosit, takže nám to nevadí,” vysvětlují rodiče dětí, kteří vynesli po schodech každý jeden kočárek.

Foto: Novinky

Přístupová cesta k molu není bezbariérová.

„Pro mě je cesta sem náročná, protože mám nemocnou nohu. Mám tu ale vnuka, tak jsme jeli lodí,” popisuje obtíže náhradní dopravy starší pán. „Kdyby navíc měl jít pěšky tunelem, tak by to neušel,” přidává jeho manželka další důvod, proč loď i přes obtíže upřednostnili.

Kromě zavedení náhradní linky po vodě pražský dopravní podnik posílil na dobu výluky také pravidelnou autobusovou linku č. 134 mezi zastávkami Podolská vodárna a Pražského povstání a částečně také linky č. 118 a 190. Z centra jsou kvůli výluce upraveny trasy tramvají číslo 2, 3, 17, 18, 32 a noční 92. Linky 4 a 24 jsou dočasně zrušeny.

Foto: Novinky

Opravy kolejí v tunelu potrvají do 27. srpna.

I přes omezení dopravy je však Vyšehradský tunel i nadále otevřený pěším i cyklistům. „Cestující tak mohou využít i služby sdílených jízdních kol Rekola,” sdělila Novinkám mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková. Ze stojanu na Náplavce do stojanu u Podolské vodárny a opačným směrem je jízda na dobu 30 minut bezplatná.

Opravy kolejí a oblouků na Podolském nábřeží začaly 7. srpna. „Nejdůležitější část prací probíhá přímo ve Vyšehradském tunelu, kde jsou tři oblouky za sebou, navíc zde bylo nutné z vozovky odfrézovat asfalt, aby bylo možné oblouky vyměnit. Proto je během prací vyloučená také automobilová doprava,“ dodala.

Podle mluvčí probíhá zatím rekonstrukce podle plánu, dokončená by měla být do 27. srpna. Využít lodní dopravy a proplout kolem vyšehradské skály po Vltavě tak budou moct zájemci už jen deset dní.

Výběr článků

Načítám