Článek
Společnost Dorna vyškrtla Brno z okruhu MotoGP na příští rok. Přestože jde pravděpodobně o nejvýznamnější sportovní akci u nás s dlouhou tradicí, stát si léta přehazoval žádost o dotaci jako horký brambor. Dnes už víme, že nám žádné ministerstvo nepřispěje. A to ani za rok 2020, kdy se odjel závod bez diváků. Vyplacení příspěvku totiž ministerstvo pro místní rozvoj podmiňuje i odjetím závodu příští rok, což se jeví jako nereálné.
Zastupitelstvo města Brna souhlasilo s tím, že se MotoGP v Brně příští rok nepojede. Bez podpory státu nejsme schopni tuto akci pořádat. Navíc Dorna trvá na takových finančních podmínkách na roky 2022–2026, které pro Brno nejsou splnitelné... Město čelí obrovskému propadu příjmů v důsledku celosvětové pandemie a razantního poklesu tuzemské ekonomiky. Nikdo neví, jak dlouho tato situace potrvá.
Za jednání s Dornou jste terčem kritiky. Při jednáních by prý ředitelka Automotodromu Brno Ivana Ulmanová nebo bývalý primátor Petr Vokřál byli úspěšnější…
Osobně jsem několikrát hovořila s panem Ezpeletou, což je promotér závodů MotoGP. Od začátku byly podmínky ze strany Dorny neměnné. Zalistovací poplatek na rok 2021 byl stanoven na 6 milionů eur. A v návrhu podmínek na roky 2022–2026 je částka zvýšená z původních 4,6 milionu eur na 9 milionů eur ročně. Tedy za nejbližších 6 let by šlo o 51 milionů eur. V přepočtu to znamená téměř 1,4 miliardy korun.
Brno podpořilo Grand Prix pro letošek i příští rok, dá 60 milionů korun
Prostor pro vyjednávání byl mizivý – reakce ze strany společnosti Dorna Sports byla v tomto duchu: „Berte nebo nechte být. Covid a vaše problémy s výpadky rozpočtů nás nezajímají. Zaplaťte, jinak máme pro pořádání závodů několik náhradníků, kteří na naše podmínky přistoupí.“
Město se potýká s obrovským výpadkem příjmů. Částku 1,4 miliardy korun není odkud vzít. Tak to je. Osobně mě to mrzí, MotoGP beru za jeden ze symbolů Brna, ale pokud budu volit mezi zajištěním veřejných služeb nebo motocyklovými závody, byť na nejvyšší úrovni, musím si vybrat chod celého města. Jsme tady pro všechny obyvatele Brna, nejenom sportovní fanoušky.
Navíc se objevily problémy s kvalitou dráhy, a tedy nutnost dalších investic…
Po letošním ročníku se přidaly stížnosti na kvalitu dráhy, kde je nutná také kompletní rekonstrukce povrchu a předělání čtyř únikových zón. Předběžné kalkulace hovoří o dalších nákladech minimálně 100 milionů korun. MotoGP byla ztrátová vždy. Nejenom před tím, než město Brno a Jihomoravský kraj založili pro pořádání akce Spolek pro MotoGP.
Brno pro příští rok odpískalo motocyklovou Grand Prix
Za mého působení jako primátorky Brna se příspěvek města na MotoGP podstatně zvyšoval. Z 15 milionů korun v roce 2018 jsme se dostali na 23 milionů vloni a pro roky 2020–2021 jsme byli připraveni, i přes letošní výpadek příjmů ze vstupného, uvolnit 60 milionů korun. Příspěvek státu v posledních letech kolísal – v roce 2017 přišlo 67 milionů korun, o rok později 39 milionů, v roce 2019 to bylo 55 milionů a pro odjetý ročník 2020 nedostaneme nic.
Od sponzorů finance nepřitečou?
Hovořit o sponzorech v době, kdy firmy bojují s poklesem poptávky a o samotné přežití, je iluzorní. Omlouvám se možná za příliš příkrá slova, ale ten, kdo to tvrdí, neví, o čem mluví.
Pokud jde o podporu státu, vy se domníváte, že je nedostatečná?
Ano. Ani bývalý primátor Vokřál, přestože byl ze stejného politického hnutí jako bývalý ministr financí a dnešní předseda vlády, nedokázal od státu pro MotoGP získat více peněz. Naopak, příspěvek ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy 39 milionů Kč na rok 2018 byl nejnižší za roky 2016–2019.