Článek
První vlak, který po téměř třídenní výluce vyjel na opravenou trať, byl osobní vlak z Plzně do Domažlic. Místem nehody projel se zpožděním po 18:50.
Hasiči a Správa železnic (SŽ) od středy, kdy se stala nehoda, museli nejprve za pomoci těžké techniky vrátit pojízdné vagony na trať, zničené pak z trati odstavili na přilehlou louku. Následovala prohlídka a oprava 109 pražců na poškozeném úseku trati. SŽ trať předala k opětovnému provozu v pátek k 18:00, potvrdil ČTK mluvčí SŽ Dušan Gavenda.
Nové zabezpečení bude na celé železnici. Ale až za 19 let
Likvidaci havárie, kdy musel těžký jeřáb mimo jiné nasadit na koleje lokomotivu expresu, která váží přes 80 tun, komplikovalo deštivé počasí. Obec Milavče tak pomohla tím, že zpevnila příjezd na louku, aby na ni mohl vjet těžký jeřáb. Dnes odpoledne se pak z promáčené louky podařilo těžkou techniku dostat.
Středeční nehoda patří mezi nejtragičtější za poslední roky na českých železnicích. Vlaky se srazily ve středu kolem osmé ráno. Při nárazu zemřeli oba strojvedoucí a jedna cestující z osobního vlaku. Většinu zraněných záchranáři převezli do plzeňské fakultní a domažlické nemocnice a dva do Prahy. Ošetřili celkem 67 lidí.
Podle prvních zjištění nehodu způsobil zřejmě mezinárodní expres, který vjel na úsek bez povolení. Osobní vlak RegioShark náraz odrazil desítky metrů od místa srážky. Mohlo jít o chybu strojvedoucího nebo závadu techniky. Materiální škody přesáhnou 100 milionů korun. Kriminalisté zahájili trestní řízení pro podezření ze spáchání trestného činu obecné ohrožení z nedbalosti a stejně jako Drážní inspekce událost dále vyšetřují. Vyšetřování ale obvykle trvá několik měsíců.
Drážní inspekce už ale vyloučila chybu na straně zabezpečení trati. Staniční zabezpečovací zařízení ve výhybně i v Domažlicích, odkud je výhybna dálkově řízena, bylo podle inspekce v pořádku a rovněž viditelnost návěstidel byla v souladu s právními předpisy. "V tento okamžik prakticky můžeme vyloučit selhání na straně provozovatele dráhy, návěstí byla v pořádku," řekl Drápal.