Hlavní obsah

Na přejezdu se nespustily závory, rychlík těsně minul auta

Právo, Tomáš Volf

K mimořádně vážné nehodě mohlo v pondělí večer dojít na přejezdu v Zábřehu na Moravě. Řidiči, strojvůdce i cestující se jí vyhnuli jen se štěstím. Přes přejezd ve městě přejel rychlík Českých drah, aniž by svítila výstražná světla a spustily se závory.

Foto: Ondřej Kořínek, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Událost, na kterou upozornil regionální Deník.cz, vyšetřují úřady. Správa železnic nevylučuje lidskou chybu. „Přes přejezd přejela dvě auta a hned nato, zhruba za dvě vteřiny, projel vlak. Jakmile strojvedoucí viděl, že závory jsou nahoře a přes přejezd projela auta, okamžitě začal troubit a dobrzďovat,“ popsal listu očitý svědek.

Vlak pak zastavil na přejezdu a teprve v tu chvíli se podle svědka spustila červená světla a závory sjely dolů.

Podle mluvčího Drážní inspekce ale výstražná světla krátce svítila. „Z pohledu zákona o dráhách se jedná o mimořádnou událost, která byla Drážní inspekci ohlášena. Dle informací, které máme, došlo v 19.33 hodin za jízdy vlaku R 913 pouze ke krátkému, osmivteřinovému výstražnému blikání a nedošlo k zavření závor,“ řekl na dotaz Práva mluvčí inspekce Martin Drápal.

Nehoda vlaků v KdyniVideo: Patrik Biskup, Právo

Upřesnil, že podle informací od provozovatele dráhy se nejednalo o závadu přejezdového zařízení. Mimořádná událost je v šetření provozovatele dráhy a dopravce. Inspekce zatím šetření nezahájila, ale nevylučuje, že jej dodatečně ještě zahájí.

„Můžu potvrdit, že k té události došlo, momentálně je v našem vnitřním šetření. Správa železnic jako vyšetřovatel nevylučuje zavinění lidského faktoru,“ upřesnil pro Právo její mluvčí Marek Illiaš.

To naznačuje, že k pochybení mohlo dojít například při dálkové obsluze přejezdu. Illiaš zopakoval, že závada nebyla na zabezpečovacím zařízení tohoto přejezdu ani na závorách.

V létě došlo na železnici už k řadě vážných nehod. Naposled se ve středu ráno srazil osobní a služební vlak v Kdyni na Domažlicku.

Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) v červenci svolal komisi pro bezpečnost na železnici, která pravidelně jedná. K některým zpřísněním ohledně bezpečnosti na méně frekventovaných tratích již došlo, další opatření se chystají, například odebírání licencí strojvůdců za opakovaná pochybení nebo alkohol.

ODS: Havlíček dopravu nezvládá

Podle ODS ale Havlíček řídit ministerstvo dopravy nezvládá, protože současně vede resort průmyslu a obchodu a důkazem je podle něj právě rostoucí počet nehod na železnici.

„Dopravu nejde řídit na poloviční úvazek. Bohužel už ale nejde jen o zničená auta z tragického stavu českých silnic, ale stále častěji také o zdraví lidí, v poslední době obzvlášť těch, kteří cestují vlakem. Není možné, aby půlministr Havlíček nadále sledoval rostoucí počet nehod na železnici a tvářil se, že je všechno v pořádku,“ řekl dopravní expert ODS Stanislav Blaha.

Podle něj by měl Havlíček rezignovat a premiér Andrej Babiš (ANO) na jeho místo najít někoho, kdo se bude dopravě věnovat na plný úvazek.

Výběr článků

Načítám