Hlavní obsah

Na některých silnicích I. tříd by se měla zvýšit rychlost na 110 km/h

Novinky, jas
Aktualizováno

Ministerstvo dopravy navrhuje v novele zákona o pozemních komunikacích zvýšení rychlosti na některých úsecích silnic I. tříd na 110, eventuálně až 130 kilometrů v hodině. Návrh v úterý resort odeslal do připomínkového řízení.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Ilustrační snímek

Článek

Nové pojetí dálniční sítě, které novela obsahuje, počítá s tím, že část rychlostních silnic bude převedena do kategorie dálnice. Značka „Silnice pro motorová vozidla” by tak nově byla vyhrazena pro komunikace, „na kterých je žádoucí omezit nemotorový provoz a zvýšit nejvyšší dovolenou rychlost až na 110 kilometrů v hodině (a na vybraných úsecích, kde to bezpečnostní situace dovolí, až 130 kilometrů v hodině),” uvedl resort.

„Jedná se o některé stávající úseky rychlostních silnic a nově vybrané čtyřpruhové směrově dělené silnice I. třídy bez úrovňových křížení a s omezením připojení sousedních nemovitostí,” plánuje ministerstvo

Řidiči by tak mohli jezdit rychlostí 110 kilometrů v hodině na vybraných úsecích silnic I. třídy již od roku 2016. Nyní je maximální povolená rychlost mimo obec 90 kilometrů v hodině.

Zrychlení schvalování staveb

Novela počítá i s další změnou – že by nejvýznamnější dopravní stavby včetně příslušenství měly statut veřejné prospěšnosti.

„Oproti stávající úpravě by se tak odstranily nežádoucí časové průtahy i pochybnosti o tom, zda např. související stavba (propustek, přeložka inženýrské sítě apod.) konkrétní veřejně prospěšné stavby je také veřejně prospěšnou stavbou,” uvádí ministerstvo. To chce zjednodušit i povolovací procesy důležitých staveb.

Návrh rovněž dává obcím možnost místní úpravou na silnicích II. a III. třídy zakázat nebo omezit vjezd nákladních vozidel s nejvyšší povolenou hmotností nad 12 tun.

Silnice navržené pro zvýšení rychlosti:
I/7 Chomutov–Křimov
I/11 Ostrava–Šenov,
I/11 Ostrava, Rudná (v okolí D1)
I/13 Karlovy Vary–Ostrov,
I/13 Most–Bílina,
I/13 Bílina–Teplice,
I/14 Liberec–Kunratice,
I/20 Nová Hospoda (R4)–Písek,
I/20 Plzeň, přivaděč k D5,
I/23 Brno, Pražská radiála
I/26 Plzeň, přivaděče k D5,
I/27 Plzeň–Sukova –Dobřany,
I/34 České Budějovice–Lišov,
I/35 Liberec–Bílý Kostel,
I/35 Olomouc–Křelov,
I/37 Hradec Králové–Pardubice,
I/38 Jihlava, přivaděč k D1,
I/43 Brno, Svitavská radiála,
I/44 Postřelmov, obchvat,
I/48 Nový Jičín–Příbor,
I/48 Český Těšín, obchvat
I/50 Brno, Olomoucká radiála
I/56 Prodloužená Místecká,
I/57 Semetín–Jablůnka.
Nové komunikace chystané pro rychlost do 110 kilometrů v hodině:
S4 Praha–Nová Hospoda (I/20)
S7 Praha–Slaný–Chomutov–Křimov
S11 Opava–Ostrava (D1)
S11 Ostrava (I/59)–Šenov–Havířov–Třinec–Jablunkov
S12 Praha–Úvaly
S13 Karlovy Vary–Chomutov–Ústí n. L.–Liberec
S14 Liberec–Jablonec n. N. (část)
S20 Plzeň, přivaděč k D5
S20 Nová Hospoda (S4)–Písek
S20 České Budějovice, Písecká radiála
S21 Františkovy Lázně, obchvat
S23 Brno, Pražská radiála
S26 Plzeň, přivaděče k D5
S27 Plzeň, přivaděč k D5
S34 České Budějovice–Lišov
S35 Německo–Liberec–Turnov–Jičín–Hradec Králové
S37 Hradec Králové–Pardubice
S38 Jihlava, přivaděč k D1
S42 Brno, Velký městský okruh
S43 Brno–Svitavy/Moravská Třebová
S44 Mohelnice–Šumperk
S46 Vyškov–Olomouc (Šternberk)
S48 Bělotín (D1)–Nový Jičín–Frýdek-Místek–Český Těšín–Polsko
S50 Brno, Olomoucká radiála
S55 Otrokovice–Uherské Hradiště–Hodonín–Břeclav–Rakousko
S56 Ostrava (D1)–Frýdek-Místek
S57 Palačov (S48)–Valašské Meziříčí–Vsetín
zdroj: Ministerstvo dopravy

Výběr článků

Načítám