Článek
Čítanka pro druhé třídy obsahuje příběh Mýdlová Madla od Ivony Březinové. „Máma mi povídala, že se s těmi Demeterovic kluky vůbec nemám bavit... říkala, že jsou to cikáni. A cikáni jsou prý špinaví a kradou,“ přečtou si druháci v učebnici, která vyšla v roce 2005.
„Čtou to sedmileté děti už šest let. Je to skutečně alarmující,“ řekla Šimůnková. Podle ní „protiromské texty až na úrovni rasistických“ obsahují i pomůcky z projektu Duhová škola pro multikulturní výchovu na obou stupních základních škol v Moravskoslezském kraji.
Výchova k otevřené společnosti
Na její obsah upozornilo Muzeum romské kultury. Podle jeho odborníků materiál zobrazuje Romy až karikovaně, zjednodušuje pohled na romství, utvrzuje stereotypy a příslušníky menšiny spíš uráží. Přisuzuje jim i jednání jako podvádění, prostituci či krádeže, popsala vládní zmocněnkyně. Podle ní měla pomůcka přitom sloužit pro výchovu k otevřené společnosti.
Výukové materiály nenechaly v klidu ani radu vlády pro záležitosti romské menšiny a žádala vysvětlení. Ministerstvo školství také vyzvala k tomu, aby obsah pomůcek sledovalo a věnovalo mu pozornost. Šimůnková věří, že úřad ministra Josefa Dobeše (VV) čítanku i výsledek projektu z výuky stáhne. Zástupci resortu podle ní radě přislíbili, že udělají maximum.
Mikeš Romům nevadí
Na čítanku už před třemi lety upozorňovali někteří romští rodiče a aktivisté. Podle nich naváděla k rasismu a podporovala předsudky. Zástupci ministerstva už tehdy uváděli, že stereotypy jsou v textu proto, aby se je děti naučily překonat.
Romské organizace se naopak před rokem distancovaly od stížnosti sdružení Roma Realia na používání jednoho z příběhů o kocouru Mikešovi ve školách, kde pasáž o napadení kocoura končí slovy: „Milé děti, ti lidé byli cikáni.“
Vládní rada diskutovala i o situaci na Šluknovsku. Vyzvala kabinet k tomu, aby postupoval systematicky a zvážil vytvoření koordinační komise. Jejími členy by byli zástupci ministerstev, policie, krajů a obcí i legislativců. Tým by měl sladit jednotlivá opatření ke zlepšení stavu. Rada požaduje také po ministrovi práce, aby jí předložil údaje o dopadech sociálních škrtů na obyvatele ghett. Ministr školství by měl zas přijít s informacemi o tom, kolik dětí s lehkým, středním a těžkým mentálním postižením vlastně navštěvuje „zvláštní“ školy.