Článek
„Chtěl bych, aby v horizontu pěti let byla zahájena většina zbývajících staveb pro dokončení dálniční sítě. Možná se vám bude zdát, že tato má prosba je příliš odvážná, ale já si to nemyslím a myslím, že se mi to podaří. Jsem odvážný,” řekl na bilanční tiskové konferenci ke třem měsícům v úřadu Kremlík.
V roce 2020 by chtěl zahájit 194 kilometrů dálnic a v roce 2021 pak 134 kilometrů dálnic. Nyní je rozestavěno 191 km nových dálnic, připraveno dalších 33 km. Kdy by měly být dálnice dostavěny, ale neřekl.
„Nebudu říkat termíny dokončení, protože mohou přijít okolnosti, které stavby zpozdí,” dodal Kremlík.
Na dopravní stavby by chtěl resort pro rok 2020 vynaložit 87 miliard korun, o pět miliard více, než původně plánoval. O další peníze ze státního rozpočtu už ministr žádat nebude, chce hledat další zdroje jinde. Státního fondu dopravní infrastruktury bude hospodařit se 70 miliardami korun ze státního rozpočtu, dalších 17 miliard získá z evropských fondů. Podle Kremlíka jde o dostačující částku.
Kremlík: Žádné zemětřesení teď nechystám |
---|
Doufali jsme, že do 16. prosince kalamitní sníh nepřijde. A on přišel, hájí se Ťok |
Ťok v létě na D1 kolaps nečeká. V květnu a červnu sníh nenapadne, slibuje |
K situaci na dálnicích uvedl, že velkým problémem je především doprava na D1. „Viděl jsem včera při cestě z Brna tu příšernou kolonu kvůli nehodě kamionu. Bohužel se to stane, ale připravujeme se i na zimu, koordinujeme kroky s hejtmanem kraje Vysočina,” řekl Kremlík.
Právě kvůli problémům na D1 čelil silné kritice jeho předchůdce Dan Ťok. V prosinci pak kvůli špatné koordinaci oprav a v době prvního sněhu došlo k totálnímu kolapsu D1. Ministr Kremlík se prý na zimu připravuje.
„Mám problémy s tím, jakým způsobem jsou plánovány opravy na dálnicích. Chceme lépe koordinovat situace ze strany ŘSD. Před námi silnice ale nikdo neopravil a nikdo nemodernizoval. D1 musíme opravit a chceme, aby to bylo do roku 2021,” dodal Kremlík.
Za 100 dnů v úřadu stihl Kremlík například vyměnit šéfa Ředitelství silnic a dálnic Pavola Kováčika, který tak v úřadu vydržel zhruba tři měsíce. Přitom ještě v květnu ministr sliboval, že nechystá žádné personální zemětřesení.
Kremlík na ministerstvu také plánuje vytvořit pracovní skupinu, která by připravila dopravní strategii pro rok 2050. Do dvou let také plánuje změny v ŘSD, které by se podle jeho představ mělo stát akciovou společností.
Připravuje také změnu legislativy a rekodifikaci práva tak, aby bylo možné zahájit stavbu dálnice do jednoho roku a netáhl se proces déle. „Poprvé od roku 1979 se nám podařilo začít vytvářet právní podmínky pro urychlení výstavby,“ uvedl na tiskové konferenci Kremlík.
Do povědomí veřejnosti se ministr zatím stihl zapsat mimo jiné pózováním s kužely či posypovou solí při návštěvě střediska údržby ŘSD v Mirošovicích u Prahy. Jako jednu z posledních věcí si ministr pochvaloval zavedení elektronické dálniční známky, která by měla být zavedena od roku 2021.