Článek
„Memorandum není právně závazné, ale znamená to, že můžeme jednat o zkouškách a o nové smlouvě,“ sdělil Právu mluvčí obrany Andrej Čírtek. Vláda schválila podpis memoranda, které po podpisu samostatné smlouvy umožní nezávislé testování dvou transportérů Pandur, minulý týden.
Ministerstvo navrhuje, aby testy proběhly ve Vojenském opravárenském podniku ve Šternberku, který se na testování specializuje. Šternberský podnik je státní firmou, kterou zřizuje obrana a která na dodání transportérů významně participuje.
Podle mluvčího střet zájmů nehrozí, protože bude záležet na výrobci, zda zkušebnu odsouhlasí. „Nebráníme se ani jiné zkušebně podle návrhu výrobce, ale zatím nic nenavrhl,“ řekl Právu Čírtek.
Jednání se Steyrem bylo obnoveno v lednu
Armáda očekává dodávky transportérů ještě do konce roku. V příštím roce chce stroje nasadit do misí.
Cena za jeden vůz zůstala stanovena na zhruba 100 miliónů korun. Obrana by tak za všechny zaplatila 11 miliard.
Kromě šedesátky bojových verzí s věžovou nástavbou má armáda zájem ještě o pět dalších modifikací: velitelskou verzi, průzkumnou s lokátorem, verzi minometnou, ženijní a dílenskou a vyprošťovací.
Transportér Pandur IIfoto: Právo/Jakub Svoboda
Původně měla rakouská zbrojovka dodat vojákům 199 transportérů za více než 20 miliard korun. V prosinci ministerstvo ale vypovědělo smlouvu kvůli tomu, že vozy neprošly kontrolními zkouškami a výrobce je nemohl dodat v termínu. V lednu ale vláda se zbrojovkou obnovila jednání.
Anketa
Pandur II
Téměř osmimetrový obrněnec s náhonem na všech osm kol může jet maximální rychlostí 105 kilometrů za hodinu, ve vodě plave desetikilometrovou rychlostí. Pohání jej šestiválcový motor s výkonem 455 koní.
Armáda chtěla vozy používat v Česku i v zahraničních misích.