Článek
Vedení města plán zdůvodňuje zejména tím, že se systém PID postupně rozšiřuje do Středočeského kraje a spolu s tím je vhodná doba na sjednocení podoby vozů v celém systému, aby bylo jasné na první pohled, že v daném dopravním prostředku platí jízdenka PID.
Podle důvodové zprávy se má nový systém týkat „autobusů, vybraných typů tramvají, výhledově i vlaků (po schválení i Středočeským krajem) a dalších dopravních prostředků v rámci systému PID.” Týkat se naopak nemá tramvají T3 a jejich modernizovaných typů.
Na základě rozhodnutí zpracuje vítězné studio superlative.works kompletní grafický manuál, který poté znovu schválí orgány města a výhledově i kraje.
Praha ukázala podobu dalších tří stanic metra D
Podle náměstka pražského primátora Adama Scheinherra (Praha Sobě) plán neznamená žádné náklady navíc.
„U stávajících dopravních prostředků bude lak nahrazován při velkých rekonstrukcích a hlavně při doplňování vozového parku – nákupu nových dopravních prostředků, kde by stejně k polepům a lakováním docházelo. Projekt tak nepřinese náklady navíc. Naopak, díky ekonomičtější variantě menšího počtu barev, které jsou odolnější vůči běžnému provoznímu znečištění, věříme, že přinese úspory,” uvedl. Za soutěž a vytvoření grafického manuálu město zaplatilo 1 940 000 korun, další realizace už podle Scheinherra nebude stát nic navíc.
Na nový vzhled vozů i loga a další vizuální prvky vypsal Ropid, který organizuje provoz pražské MHD, podle schváleného dokumentu ve spolupráci s agenturou Czechdesign loni na podzim designovou soutěž. Porota z pěti účastníků vybrala vítězný návrh. Soutěž byla neveřejná, Ropid oslovil uchazeče a následně z těch, kteří měli zájem, vybral pět účastníků.
Scheinherr: Zdražení MHD by přišlo i bez koronaviru, dotkne se i studentů a seniorů
Postup vedení města při výběru kritizovala například opoziční ODS, podle předsedkyně zastupitelského klubu občanských demokratů Alexandry Udženiji byl netransparentní. Magistrát se ale brání, že je to v podobných případech běžný postup, což potvrdil i antimonopolní úřad, který neshledal důvod zakázku prošetřit. Plán ale kritizují i koaliční Spojené síly pro Prahu (TOP 09 a STAN).
„V době koronavirové krize mají být finanční prostředky využity smysluplněji ve prospěch obyvatel Prahy. Doba není tomuto nakloněna a tyto návrhy působí nevhodně, obzvláště ve chvíli, kdy naši koaliční partneři vedou také debatu o zdražování MHD a parkování v hlavním městě,” uvedl předseda klubu Spojených sil Jiří Pospíšil.
Proti plánu veřejně vystoupil architekt Patrik Kotas, který vytvořil design řady typů tramvají a souprav metra a který vedení města hrozí právním sporem z důvodu ochrany duševního vlastnictví. Nyní schválený materiál obsahuje právní stanovisko dopravního podniku, podle kterého by mohl Kotasův nárok představovat problém a podnik doporučuje otázku konzultovat s odborníkem na tuto problematiku.
Systém Pražské integrované dopravy zahrnuje kromě pražské MHD také vlakovou a autobusovou dopravu ve velké části Středočeského kraje, která se postupně rozšiřuje. Loni se například rozšířila do Nymburska, Příbramska, Poděbradska a Kolínska, systém funguje také na Berounsku, Kladensku či Mělnicku. Letos se má připojit například Dobrovicko, Voticko, Kokořínsko, Městeckokrálovsko nebo další části Rakovnicka a Kolínska.