Článek
„Není důvod, proč by vyhrazené jízdní pruhy ve všední dny mimo špičku a o víkendech nemohli využívat i řidiči individuální automobilové dopravy,“ řekl na čtvrtečním jednání zastupitelů starosta Libuše Jiří Koubek (TOP 09).
„Není žádný reálný důvod nutit řidiče nevyužívat vymezené jízdní pruhy v době mimo špičku, například i o víkendech nebo třeba o půlnoci. Dojde ke zbytečnému zahušťování dopravního provozu v jednom jízdním pruhu a vytváření kolizních situací při zařazování řidičů ze dvou do jednoho pruhu,“ řekl Koubek.
Změnu režimu ve vyhrazených pruzích navrhla podle Koubka magistrátní komise pro cyklodopravu. Zastupitel a starosta proto na jednání zastupitelstva navrhl, aby problém zastupitelé řešili a postavili se proti změně. Zda zastupitelé návrh zařadí na program jednání, nebylo zhruba v 09:15 hodin jasné, neboť zastupitelé dosud neschválili program jednání. Europoslanec a zastupitel Jiří Pospíšil (TOP 09) řekl, že záměrem jsou omezována práva části Pražanů.
MHD v Praze čekají změny: prodloužené intervaly i další vyhrazené pruhy
Záměru se při diskusi o programu zastal zastupitel Ladislav Kos (Piráti). Řekl, že nechápe, proč je rozpoutávána válka mezi automobilisty a cyklisty či uživateli MHD.
„Mně píská v uších, když někdo říká, že jsou tu někomu upírána práva, jako by tu byli jen automobilisté. Berme to jako mix automobilistů, pěších, cyklistů. Dává se na preferenci, kterou si zaslouží veřejná doprava a samozřejmě záchranný sbor, který to bude využívat. Neberu to jako upírání práv,“ řekl Kos.
V hlavním městě je okolo 40 kilometrů pruhů vyhrazených pro MHD. Pruhy využívají rovněž policisté, strážníci, záchranáři nebo taxikáři. Na některých místech jsou určeny rovněž cyklistům. Vyhrazení pruhů je dosud časově omezeno a neplatí 24 hodin denně. Obvyklý čas platnosti pruhů je od pondělí do pátku od 07:00 do 11:00 a od 14:00 do 19:00 hodin.
Zdůvodnění návrhu na omezení využívání vyhrazených pruhů |
---|
Důvodem pro zrušení časového omezení ve vyhrazených jízdních pruzích (VJP) pro BUS, MP, IZS, vozidla taxislužby a cyklisty je především umožnění preference uvedených druhů vozidel, zejména autobusů městské hromadné dopravy, a to i v případě vyšších intenzit provozu mimo špičková období pracovních dní, tj. například tehdy, když se VJP nachází na objízdné trase za uzavřenou komunikaci nebo při víkendovém cestování obyvatel mimo město. Se stávajícím časovým omezením ve VJP v různých částech dne je také spojen proměnný dopravní režim například v místech ukončení VJP, řazení před křižovatkami a před přechody pro chodce, což činí provoz na komunikaci nepřehledným a nesrozumitelným pro všechny jeho účastníky – motoristy, cyklisty, chodce atd. Z pohledu cyklistické dopravy je přínosem neomezené platnosti sdružených vyhrazených jízdních pruhů pro autobusy a jízdní kola vyšší bezpečnost provozu cyklistů, protože je trvale zajištěn větší boční odstup od ostatních vozidel ve vedlejším jízdním pruhu a snižuje se tak počet interakcí se souběžně projíždějícími vozidly. Opatření přináší i pozitivní dopad pro chodce na nesignalizovaných přechodech přes dva jízdní pruhy, neboť trvalé vyhrazení jednoho jízdního pruhu jen pro malou skupinu vozidel zvyšuje bezpečnost přecházení. Realizací předmětného opatření celkově dojde ke zjednodušení a zpřehlednění dopravního značení a lepší kontrolovatelnosti a vymahatelnosti stanoveného dopravního režimu. |
zdroj: Praha.eu |