Článek
„Jelikož působíme ve veřejném prostoru, cítíme se zavázáni k tomu, abychom jeho využívání městu a i obyvatelům nějakým způsobem kompenzovali. Zároveň bychom velmi chtěli přispět k postupnému budování lepší infrastruktury pro cyklisty a uživatele ostatních lehkých dopravních prostředků,“ vysvětlil Ondřej Široký, provozní manažer společnosti Lime. O této možnosti firma aktuálně diskutuje jak s městskými částmi, tak magistrátem.
„Na magistrátu jsme od Lime žádný oficiální návrh nedostali. Důležité je, že společnost musí prvně splnit podmínky bezpečného a ohleduplného fungování vůči chodcům a veřejnému prostoru, které od města obdrželo. Pak můžeme dále jednat,“ řekl Scheinherr. Podle Širokého by byla vhodným modelem finanční účasti fixní platba za každou uskutečněnou jízdu. To tedy znamená, že firma by z každé jízdy odvedla určitou část peněz Praze.
Nejezdi po chodníku, vyzve koloběžka Lime svého jezdce. Firma testuje novou funkci
O jakou částku by se mělo konkrétně jednat, Lime zatím neuvedla, Široký si ale myslí, že by poplatek měly platit všechny firmy provozující podobné služby. „Takový systém spravedlivě rozloží platby mezi všechny poskytovatele sdílené mikromobility a zajistí, že velcí poskytovatelé zaplatí největší díl, zatímco ti malí nebo začínající budou mít dostatek prostoru pro další rozvoj,“ sdělil Široký.
Sdílené elektrokoloběžky vyvolávají řadu problémů. Kvůli opakovanému porušování pravidel Praha vloni na konci října vypověděla se společností memorandum. Za největší problém považuje nejen magistrát, ale i Pražané to, že uživatelé odkládají koloběžky, kde se jim namane, a ty pak brání například volnému pohybu chodců.
Dalším nešvarem je častá bezohlednost, kdy uživatelé nerespektují pravidla a často ohrožují chodce i další účastníky silničního provozu. Například na konci loňského září v nemocnici skončila žena poté, co do skupiny turistů vrazil opilý jezdec na koloběžce.