Článek
„Od chvíle, kdy začala novela platit, jsme se zaměřili především na provozovatele těchto vozítek. Pokutujeme ale také turisty, kteří se na nich rojí zejména kolem Staroměstského náměstí a nezřídka překračují povolenou rychlost. Prokázat nám to pomáhají kamery, rozmístěné po celém pražském centru,“ uvedla.
Na dotaz, jak vysoké tyto pokuty jsou, mluvčí odpověděla: „Činit mohou až dva tisíce korun.“
Prodejci nabízejí už i kolonožky
Nejde však jen o segwaye. Prodejci už nabízejí i kolonožky (hoveboard či smart balance wheel), což je dvoukolové prkno spojené stupačkou na elektropohon. Tedy v podstatě segway bez opěrné tyče. Pořídit si takové vozítko na internetu lze už od pěti tisíc korun.
O mnoho dražší není ani poslední hit, elektrická jednokolka s gyroskopem, vybavená baterií, umožňující dojezd až dvacet kilometrů.
„Byl jsem v šoku, když mne jezdec na této jednokolce málem srazil na náměstí Míru. Než jsem se zmohl na slovo, odfrčel. Copak tito jezdci opravdu mohou na chodníky?“ zeptal se Práva čtenář z hlavního města.
Na chodníky mohou
Faktem je, že všechna zmíněná vozítka, i další druhy osobních přepravníků, které výrobci ještě vymyslí, na chodníky mohou, pokud jim to není dopravní značkou zakázáno.
Přitom jsou nezřídka schopny dosahovat rychlosti až 20 kilometrů v hodině. Zmíněná novela jim však předepisuje „provoz v režimu chodce“. Smějí se podle zákona pohybovat nejvýše rychlostí srovnatelnou s rychlostí chůze, tedy zhruba pět kilometrů za hodinu. Navíc mohou na rozdíl od chodců jezdit i v pruzích vyhrazených pro cyklisty.
Užitečné je, aby jezdci byli pojištěni. Náklady za škodu způsobenou chodci pak uhradí pojišťovna
Novela však dala také možnost obcím, aby na svém území vymezily svým nařízením místa, kde bude jízda na osobních přepravnících omezena, a označily je příslušnou dopravní značkou. Zákaz uložený nařízením obce se ale nesmí vztahovat na osobní přepravníky, které při plnění svých povinností užívá městská či státní policie.
Jezdci by se měli raději pojistit
Pokud se jezdec na jakémkoli osobním přepravníku srazí s chodcem, řeší to městská policie jako přestupek ohrožení bezpečnosti provozu.
„Je to podle stejného principu, jako když chodec dostane pokutu za to, že přešel na přechodu na červenou,“ vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
V případě, že při střetu na chodníku dojde k újmě na zdraví, řeší se to podle občanského zákoníku. „Užitečné proto je, aby tito jezdci byli pojištěni. Pak jim náklady, které z náhrady za škodu způsobenou chodci vzejdou, uhradí pojišťovna,“ řekl Právu mluvčí Kooperativy Milan Káňa.
Doporučuje, aby se účastníci nehody obrátili v případě, že dojde ke zranění, na městskou policii. Ta o střetu vystaví protokol, který bude podkladem pro případný soudní spor v občansko-právním řízení.
Nabízí se otázka, zda by pro osobní přepravníky přece jen neměl platit obecný zákaz provozu na místech určených pro pěší. Ministerstvo dopravy však žádnou další úpravu podmínek pro provoz osobních přepravníků zatím nechystá.
„Po roce vše vyhodnotíme a posoudíme, jestli ještě není potřeba něco upřesnit,“ sdělil Právu Neřold.