Hlavní obsah

Lidé na slíbená místa nového Pražského okruhu nesměli

Právo, Novinky, Petr Janiš, Radek Plavecký
Praha

Plánované otevření nové části Pražského okruhu se v sobotu nekonalo v původním rozsahu. Davy lidí, kteří se na něj vydaly, si nemohly prohlédnout slíbený tunel a mosty. Z původního programu tak zůstala jen dráha pro in-line bruslaře. Ministerstvo dopravy se omluvilo, jednalo prý v zájmu bezpečnosti.

Článek

„Chtěl jsem to jen projít na Zbraslav a vidíte, že jsem to nemohl projít, protože tam se pracuje,“ řekl Novinkám jeden z návštěvníků.

Ani otevřený úsek ale bruslaře nenadchl. „Zásadně mi to přijde, že jsem sem jezdil zbytečně, protože takovýchto míst, kde se dá bruslit, je víc, a jezdit mezi poli, to fakt není nic zajímavého,“ uvedl jeden z nich. „Já to pokládám za kolosální selhání organizace,“ doplnil další návštěvník.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Bruslaři na nové části Pražského okruhu

Foto: Právo

Bruslaři na nové části Pražského okruhu

Mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka se zklamaným davům omluvil. Prioritou ale podle něj byla bezpečnost. „Ta je na prvním místě,“ řekl Novinkám. "Ne, že by stavba byla nebezpečná, ale v některých místech finišují práce a nechtěli jsme ohrozit bezpečnost návštěvníků,“ doplnil mluvčí.

Lidem ministerstvo původně slíbilo, že si budou moci pěšky nebo na kolečkových bruslích projít Lahovickou estakádu nebo Cholupický tunel. Ani jedno místo ale nakonec nebylo přístupné.

„Lidi logicky zajímaly tato dvě zajímavá místa, bohužel jsme jim mohli ukázat jen sedmikilometrový méně zajímavý úsek bez mostů a tunelů,“ připustil Hanzelka. Lidé se tak museli spokojit s úsekem mezi Vestcem a Cholupicemi.

Ačkoli podle něj v inkriminovaných místech ještě pracují dělníci, pondělního otevření úseku Pražského okruhu mezi dálnicemi D1 a D5 se to nedotkne.

Stavba desetiletí: z D1 na D5 jen za 19 minut

Čas změny nejen v pražské, ale svým dosahem v celé tranzitní evropské dopravě nastane v pondělí po poledni. Policisté uvolní zábrany a první řidiči si na vlastní kola ozkouší zbrusu nový asfalt Pražského okruhu (R 1) mezi brněnskou (D1) a plzeňskou dálnicí (D5) a dále k ruzyňskému letišti. Vzdálenost 23 kilometrů by měli urazit za 19 minut.

Jižní část Pražského okruhu mezi Slivencem a Modleticemi se považuje nejen za největší, ale i nejvýznamnější dopravní stavbu posledního desetiletí.

Několik unikátů

Pyšní se hned několika unikáty. Její součástí je například 2,5 kilometru dlouhá mostní estakáda přes řeky Berounku a Vltavu, dva téměř dvoukilometrové tunely Cholupice a Lochkov nebo dvě velké mimoúrovňové křižovatky, jedna s výpadovkou na Příbram, druhá s D 1.

Foto: Kamila Slavíková s využitím mapy.cz, Novinky

Most přes Lochkovské údolí je součástí obchvatu Prahy.

Nová dálnice by měla převzít až 70 tisíc vozidel denně, na kalamitní Jižní spojce přes Barrandovský most jich nyní jezdí zhruba 100 000 denně. „Otevření nové části okruhu zkrátí naši průměrnou přepravní dobu z Kladna do Brna o přibližně 30 minut,“ spočítal obchodní ředitel logistické společnosti Dachser Czech Republic Jan Polter.

Další chlouba okruhu – liniové řízení dopravy pomocí návěstí z dálničního dispečinku ještě na všech úsecích běžet nebude. Na dokončovaném úseku u Vestce se má zprovoznit během týdne. Fungovat ale bude v tunelech, na D 1 i na D 5. Liniové řízení má dopravu usměrnit při mimořádných událostech.

„Ve chvíli, kdy nebude žádná havárie, budou cedule zhasnuté,“ řekla Právu mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

V sobotu si mohou nový dálniční úsek kolem Prahy prohlédnout pěší a bruslaři při Dnu otevřených dveří u křižovatky Strakonické s okruhem. Cyklisty prý tam organizátoři nepustí.

Kamiónům se uzavře Jižní spojka

Od úterního rána čeká kamióny zákaz vjezdu na Jižní spojku, která začne plnit pouze roli vnitřního městského okruhu. Vůbec se to nelíbí sdružení autodopravců ČESMAD. Vadí jim, že se jejich cesta prodlouží i neuralgické body při napojení na D 1. Kamióny mířící například z Liberce nebo Hradce Králové do Plzně budou muset objíždět Prahu po D 1 a okruhu, čímž se jim trasa prodlouží o 22 kilometrů. Na dálnici a okruhu navíc budou muset platit mýtné. Okruh je totiž na rozdíl od Jižní spojky zpoplatněn, a to jak pro osobní, tak pro nákladní dopravu.

Magistrát ale neustoupil. „Pro vozidla nad 12 tun budou zákazy vjezdu na Jižní spojku od Spořilova a od Barrandova,“ řekl Právu Miroslav Rajchart z odboru dopravy magistrátu. Předpokládá se, že z Barrandovského mostu zmizí denně přes 50 tisíc aut.

Dělníci ještě s pracemi finišují. Týká se to právě napojení okruhu s D 1, kde investor, jímž je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), musel kvůli pozemkům volit jiné řešení.

„Provizorní projektové řešení stejně do budoucna využijeme pro napojení okruhu dále směrem na Běchovice,“ reagovala pro Právo Vápeníková.

Spor o pozemky

Spor státu o cenu pozemků se společnostní Greyhound Company není vyřešen a stavební práce se jím pozdržely. „Ministerstvo financí neschválilo výjimku z cenové vyhlášky. Museli jsme se držet jeho cenové mapy,“ řekla Vápeníková s tím, že jednání o pozemcích pokračují.

Běží vyvlastňovací proces, při němž je ovšem cena pozemků, jež stát potřebuje, vyšší, než udává vyhláška. Vlastník pozemků podle informací Práva za ně původně žádal zhruba 100 miliónů korun, což mělo převyšovat nabídku státu více než dvojnásobně.

Více cestujících pro letiště

Po celé trase se objeví také nová návěst Letiště. Očekává se tedy, že díky okruhu dorazí po zemi do Ruzyně více cestujících. „Otevření Pražského okruhu znamená pro Letiště Praha ročně zhruba sto tisíc cestujících, kteří by jinak letěli spíše z Vídně či Bratislavy,“ sdělil výkonný ředitel firmy Stanislav Zemann.

Od tranzitní dopravy by se mělo ulevit mnohým pražským čtvrtím, jinde, a to zejména u Spořilova, intenzita dopravy naopak vzroste. Na východě a na severu Prahy okruh pokračování zatím nemá.

Otázkou je, kdy ho mít bude, a to nejen z finančních důvodů. Jeho trasu a mimoúrovňové křižovatky se plánují poměrně blízko pražskýchh čtvrtí a jejich obyvatelé razí heslo, podle něhož by Pražský okruh měl vést kolem Prahy a ne městem.

Dokončení okruhu sice podporují všechny strany včetně zelených. Problém jeho trasy se podle nich ale podceňuje. „Město tu debatu blokuje,“ řekla Právu šéfka pražské SZ Petra Kolínská.

Hotová část Pražského okruhu nebude také mít hotové všechny sjezdy a nájezdy. Například křižovatka u Dolních Břežan by měla podle zastupitele Františka Adámka (ČSSD) zůstat zavřena až do vybudování obchvatu Písnice, aby tuto čtvrť a blízkou Libuš nezahltily automobily.

Totéž se týká Komořan, kde končí jeden z tunelů okruhu a počítá se s křižovatkou. Podmínkou pro ni je ale vybudování tzv. komořanské radiály. Pražští zastupitelé se také báli, že vysoká Lahovická estakáda může přitahovat sebevrahy. ŘSD jim vyšlo vstříc a na estakádu nechalo namontovat vysoké modré stěny, které také mají bránit šíření hluku.

Mosty a tunely okruhu:

Lochkovský tunel    délka 1661 m   

Lochkovský tunel    délka 1661 m    Komořanský tunel    délka 1937 m  

Lochkovský tunel    délka 1661 m    Komořanský tunel    délka 1937 m   Lochkovský most    výška až 64,5 m

Lochkovský tunel    délka 1661 m    Komořanský tunel    délka 1937 m   Lochkovský most    výška až 64,5 m Lahovická estakáda    výška až 40 m

Související témata:

Výběr článků

Načítám