Článek
„Instalace světel do původních kandelábrů a sundání parazitních lamp je sice malý krok v rámci chystané celkové rekonstrukci Libeňského mostu, ale je to jasný signál, že mu chceme vrátit jeho původní krásu. Nehledě na to, že parazitní ocelové lampy už staticky nevyhovovaly a musely jít z mostu dolů,“ uvedl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha sobě).
Původní betonové lampy byly autorskou prací architekta Pavla Janáka a podílely se na estetice mostu, který se občas označuje za jediný kubistický na světě. Samotná svítidla na nich – bílé koule s šestiúhelníkovým vzorem – však už Janák nenavrhoval. Šlo o 20 hranatých betonových stožárů o výšce šest metrů, které vyrůstaly ze zábradlí. V 70. letech 20. století k nim byly přimontovány 10 metrů vysoké ocelové stožáry se svítidly Orion a silnějšími žárovkami. Šlo o výkon 100 wattů místo Janákových 70 wattů.
Nyní se podle Scheinherra využilo nejmodernějších technologií a nová svítidla byla navržena s respektem k původnímu Janákovu návrhu. S jejich výběrem pomohla Česká astronomická společnost, a to kvůli omezení světelného smogu.
Investice za milion
O výměnu se postarala Technologie hl. m. Prahy, šlo asi o milionovou investici. Nové osvětlení je přizpůsobeno mostu, jde o úsporný typ LED, přičemž umělé světlo má teplý odstín označovaný jako teplá bílá. „Je našemu oku příjemné, ale zabezpečí i dostatečné osvětlení komunikací, a to při snížené spotřebě elektřiny. Svítidla jsou navíc připravena na osazení bezdrátového řízení intenzity osvětlení,“ uvedl šéf městské technologické firmy Tomáš Jílek.
Praha zavře na dva roky Libeňský most. Bez náhrady
Až se vymění lampy i v okolí mostu, naplno by se mělo svítit jen při větším provozu. Znamená to, že se intenzita umělého osvětlení bude v části nocí tlumit. Podle Pavla Suchana z České astronomické společnosti jde o krok správným směrem, a to nejen kvůli světelnému znečištění velkých prostor.
„Směrování světla pouze na určená místa je dnes samozřejmostí a je důležitou součástí projektu právě na mostě, pod nímž v řece žijí ryby,“ řekl Suchan.
Libeňský most podle Scheinherra ještě letos zažije obnovu zábradlí. Na velkou plánovanou rekonstrukci asi za půl miliardy korun se ale stále čeká. Nezačala pro ni ještě vznikat ani prováděcí dokumentace. Technická správa komunikací (TSK) totiž v září zrušila výběrové řízení na projektanta opravy mostu nad Vltavou.
Přihlásila se do něj jen společnost Pragoprojekt, TSK ji vyloučila, protože nedoložila potřebnou kvalifi kaci. Už v létě se však proslýchalo, že se projektanti o velkou zakázku nehlásí záměrně kvůli tomu, že dříve podporovali demolici mostu a jeho nahrazení stavbou dálničního typu.