Článek
Příčinou je netypický teplotní průběh zimy, kdy docházelo k velkým výkyvům teplot, kdy se rychle střídaly hluboké mrazy a vzápětí se oteplilo na více než 10 °C. Časté rozmrzání a mrznutí vody ve vozovce vedlo k většímu rozpadu jejího povrchu.
„Takové výkyvy jsou nejhorší. Sníh na silnicích jsme posolili, voda zateče do prasklin rozbité silnice, tam zamrzne a všechno se víc potrhá. Výkyvy teplot mají na svědomí i to, že se hodně uvolní podklady a silnice se rozsypou,“ řekl Právu provozní náměstek středočeské Správy a údržby silnic Josef Raboch.
Jak Právu řekl výrobní náměstek silničářů na Vysočině Jiří Kašpárek, mírný průběh zimy sice snížil náklady na zajištění sjízdnosti, odrazil se ale ve stavu komunikací, které bude nutné opravit.
„Už nyní je ale jasné, že v důsledcích bude ta letošní zima horší, a to citelně,“ konstatoval Kašpárek.
Některé silnice, převážně nižší třídy, jsou ve velmi špatném stavu.
Řidiči to vidí sami, a nejen na silnicích nižších tříd: velké potíže jsou i na páteřních komunikacích, kde dosud neproběhla plošná rekonstrukce povrchu.
„Teploty se točí pořád kolem nuly, takže tzv. zmrazovacích cyklů, v nichž silnice rozmrzne, voda se dostane do prasklin a opět zamrzne se zřejmými důsledky, je víc. Z tohoto hlediska je lepší, když cesty, zejména ty nižších kategorií, zůstanou pod vrstvou sněhu,“ popsal náměstek Kašpárek.
Zimní opravy jsou drahé
„Stále jsme ale v polovině února. Výtluků se na silnicích již objevilo hodně a situace se může stále ještě zdramatizovat, minimálně šest týdnů je třeba počítat se zimou,“ varuje Petr Zima z královéhradecké krajské Správy a údržby silnic.
Opravy toho nejhoršího se sice i v tomto období průběžně dělají, ale jejich účinnost je krátkodobá. A navíc jsou drahé.
„Jde o opravy studenou obalovanou drtí. Samozřejmě, když se dělá za horka, lépe se to spojí. Vloni jsme za tyto zimní výspravy dali 6,7 miliónu korun. Letos by to mohlo být až devět miliónů,“ popsal situaci na Vysočině náměstek Kašpárek.
V porovnání s loňskou sezónou, která byla k cestářům jednou z nejpřívětivějších, budou letošní škody nesrovnatelně vyšší.
„Některé silnice, převážně nižší třídy, jsou ve velmi špatném stavu. Na jaře začneme s lokální vysprávkou, spolyká hodně peněz,“ řekl Právu provozní náměstek jihomoravské Správy a údržby silnic Alois Vybíral.
„Jenže o co více spotřebujeme v zimě, o to méně zbude na letní údržbu,“ dodal
„Na opravy používáme studené živičné směsi, ale na jednom místě silnici opravíme a hned se to rozsype kousek vedle. Měli bychom dělat souvislé opravy, nejen takhle látat díry, ale na to nemáme peníze,“ postěžoval si Právu náměstek středočeských silničářů Raboch.
V lednu panovalo extrémní počasí
Specifikem letošní zimy bylo podle silničářů především extrémní lednové počasí.
„Za svůj život si nepamatuji, že by při teplotách šesti stupňů pod nulou několik dní pršelo. Byl to opravdu extrém, déšť na silnicích hned namrzal, potom přišlo intenzivní sněžení,“ uvedl náměstek ředitele Správy silnic Moravskoslezského kraje Milan Novák.
„Podle informací meteorologů v lednu v Ostravě spadlo 220 procent dlouhodobého srážkového průměru,“ dodal.
I přes extrémní leden ale hodnotí celou zimní sezónu spíše jako průměrnou.
„Před zimou jsme byli zásobeni 30 tisíci tunami posypových materiálů, nyní jich máme ještě 11 tisíc tun skladem a s tím si určitě vystačíme, protože v březnu už takové sněhové srážky neočekáváme,“ dodal Novák.
Prevence počká
Téměř šestnáct z šestadvaceti tisíc tun soli a přes dvanáct ze čtyřiadvaceti tisíc tun inertu spotřebovali od začátku zimy do konce ledna silničáři v Plzeňském kraji. Již nyní je letošní zima o 25 miliónů korun dražší než ta předešlá, silničáře zatím přišla na 95 miliónů korun z dvousetmiliónového rozpočtu.
„V porovnání s loňskou sezónou, která byla k cestářům jednou z nejpřívětivějších, budou letošní škody nesrovnatelně vyšší. Poškození na silnicích je enormně vyšší a peněz není dostatek. Spravovat zřejmě budeme jen kritická místa, s preventivní údržbou se zřejmě počká,“ řekl Právu hlavní dispečer zimní údržby Jiří Slapnička.